Aktualności

Czym różni się obiektyw filmowy od fotograficznego?

Chociaż współcześnie z powodzeniem można nagrywać wysokiej jakości wideo za pomocą aparatów, ogromne znaczenie ma to, z jakiego obiektywu się korzysta. Profesjonalny sprzęt dla filmowców często kosztuje kilkukrotnie więcej niż pozornie podobne odpowiedniki dla fotografów. Z czego to wynika? Które parametry i cechy mają znaczenie? W tym tekście wyjaśniamy, czym różni się obiektyw filmowy od fotograficznego!

Czym różni się obiektyw filmowy od fotograficznego?

Na rynku można znaleźć wiele obiektywów do aparatów cyfrowych dostosowanych do konkretnych potrzeb. Chociaż na pierwszy rzut oka nie trudno je ze sobą pomylić, wszelkie wątpliwości rozwiewa cena. Czym różni się obiektyw filmowy od fotograficznego? Przede wszystkim znaczenie mają m.in. obudowa, przysłony, ostrość i głębia obrazu czy autofokus. Poniżej opisujemy największe różnice oraz wyjaśniamy, z czego się biorą.

Wytrzymałość

W pierwszym kontakcie nietrudno zauważyć, że profesjonalne obiektywy filmowe są w całości wykonane z metalu. Producenci dbają o to, by były możliwie jak najbardziej wytrzymałe. Dzięki temu są odporne na uszkodzenia mechaniczne, a także szereg szkodliwych czynników zewnętrznych, jak np. wysokie/niskie temperatury, wilgoć czy pyły. Przez to mają też długą żywotność, a zakup takiego obiektywu jest inwestycją na lata.

Z metalu wykonane są również mocowania, ponieważ dzięki temu nie wyrobią się nawet przy częstej eksploatacji. Jest to ważne z tego względu, że nawet niewielkie „luzy” mogą doprowadzić do przesunięcia szkła i zaburzyć ostrość obrazu. W przypadku obiektywów fotograficznych mocowania są często wykonane z tworzywa sztucznego lub gumy.

Kompatybilność z akcesoriami

Obiektywy filmowe na mocowaniach maj dodatkowo metalowe ząbki na obramowaniu. Obiektywy fotograficzne w tym miejsc mają gumowe uszczelki. Ząbkowane pierścienie sprawiają, że sprzęt jest kompatybilny z innymi wykorzystywanymi na planie filmowym sprzętami (np. follow fokusami) oraz da się szybciej zamocować.

Zoom

Obiektywy filmowe są parafokalne, co oznacza, że mogą zachować ostrość także podczas zmiany ogniskowej. W praktyce pozwala to nagrywać i swobodnie wykonywać przybliżenia na wybrane elementy, np. istotny przedmiot czy twarz. W przypadku obiektywów fotograficznych nie jest to możliwe – jeśli ustawi się już ostrość na dany obiekt, a po tym zmieni się ogniskową, trzeba znów złapać ostrość. Ma to sens, ponieważ fotografia ma za zadanie uchwycić jeden obraz, a wideo składa się z setek klatek.

Jasność

Na obiektywach filmowych jakość szkła jest oznaczana literą „T”, a na fotograficznych – „F”. Pierwsza to Transmission, czyli wartość określająca, ile światła opuszcza obiektyw i ile go pada na matrycę. Druga to Focal, czyli ilość światła wpadającego do obiektywu przez soczewkę. Chociaż parametr T tak naprawdę posiadają wszystkie obiektywy, jest zdecydowanie ważniejszy przy nagrywaniu filmów. Ilość światła rzeczywiście docierającego do matrycy ma ogromną wpływ na jakość nagrania, dlatego najlepsze są modele, które minimalizują straty (przy czym trzeba wiedzieć, że nie da się stworzyć obiektywu, który je zupełnie eliminuje).

Focus breathing

Obiektywy fotograficzne mogą lekko zmieniać ogniskową przy ustawianiu punktu ostrości. Zjawisko to nazywa się „focus breathing” albo „lens breathing”. Autofocus i obracanie pierścienia ostrości obiektywu skutkują ruchem soczewek, który wywołuje delikatną zmianę ogniskowej. Podobnie jak płuca przy oddychaniu, wtedy kadr rozszerza się i zawęża. Przy nagrywaniu filmów jest to szczególnie niepożądany efekt, dlatego obiektywy filmowe go neutralizują.

Działanie przysłony

W obiektywach fotograficznych przesłona działa skokowo – od jednej, do kolejnej określonej wartości. W przypadku szkieł filmowych odbywa się to płynniej, bo można przechodzić przez mniejsze wartości. Przez to da się stopniowo rozjaśniać obraz, co pozwala uzyskać efektowne ujęcia, bez gwałtownych, nienaturalnych przeskoków.

Optyka wysokiej jakości

Przy robieniu zdjęć oraz nagrywaniu filmów mogą pojawić się pewnego rodzaju zakłócenia obrazu, jak np. aberracje chromatyczne, winietowanie czy inne dystorsje. O ile w przypadku fotografii można je szybko i łatwo zniwelować w postprodukcji, o tyle byłoby to wyjątkowo czaso- i pracochłonne przy obróbce wideo. Z tego względu obiektywy filmowe mają nowoczesną, wyjątkowo zaawansowaną optykę, która zapobiega takim niedoskonałościom.

Polecane obiektywy do filmowania

Profesjonalne obiektywy filmowe kosztują średnio kilkadziesiąt tysięcy złotych, ale na rynku dostępne są modele uniwersalne, które równie dobrze sprawdzają się podczas robienia zdjęć, jak i nagrywania rozmaitych ujęć. Korzystając z nich można w dobrej cenie uzyskać całkiem satysfakcjonujące efekty, dlatego są idealne dla osób początkujących i hobbystów. Opisujemy polecane obiektywy filmowe.

Obiektyw Canon RF 24-105 mm f/4L IS USM

Wszechstronny obiektyw zmiennoogniskowy 24-105 o świetnej wydajności, mobilności i jakości obrazu. Posiada 5-stopniowy stabilizator, który zapewnia ostrość nawet przy słabym oświetleniu, a do tego silnik Nano USM znacznie ułatwiający utrzymanie ostrości podczas nagrywania. Specjalny mechanizm AF pozwala na precyzyjne ogniskowanie, a przy tym bardzo cicho pracuje. Filmowcy z pewnością docenią obiektyw płynne, stabilne zmiany ostrości.

Obiektyw Nikon Z 24-120 mm f/4 S

Wyjątkowo uniwersalny obiektyw, dedykowany podróżnikom. Z jego pomocą można wykonywać piękne zdjęcia oraz nagrywać unikalne filmy w różnych warunkach. Stały maksymalny otwór przysłony f/4 daje duży zakres kontroli, co pozwala wyrażać swoją kreatywność. Umożliwia zbliżeni z większą głębią ostrości w całym zakresie ogniskowych, bez zmiany ekspozycji przy zmianie ogniskowej w trakcie nagrywania (eliminuje efekt focus breathing). Przy przechodzeniu z ciemnych do jasnych scen pozwala tak regulować jasność, by uzyskać naturalny efekt.

Sony E 18-105 mm f/4 G

Obiektyw z elektrycznym systemem regulacji 6-krotnego zoomu, z możliwością dostosowania prędkości. Zapewnia świetną rozdzielczość i kontrast w całym zakresie ogniskowych (od 18 do 105 mm), przy stałym maksymalnym otworze przesłony. Doskonale sprawdza się zarówno przy nagrywaniu krajobrazów, jak i ludzi czy statycznych/dynamicznych obiektów. Stabilizator obrazu SteadyShot zapewnia płynne ujęcia. Świetna opcja dla kogoś, kto szuka uniwersalnego obiektywu do zdjęć i nagrywania, który można szeroko wykorzystać w praktyce.

Sigma 24-70 mm f/2.8 DG DN Art.

Uniwersalny zoom z optyką wysokiej jakości. Silnik krokowy AF sprawia, że wspaniale spisuje się również podczas filmowania. Jasność f/2.8 w całym zakresie ogniskowych gwarantuje spójną ekspozycję przy nagrywaniu. Dodatkowo obiektyw został wyposażony w specjalne powłoki antyrefleksyjne super multi-layer wykorzystujące technologię NPC (Nano Corpus Coating), przez co zapewnia dobre efekty nawet przy ujęciach pod światło.

Tamron 17-70 mm f/2.8 Di III RXD

Lekki, kompaktowy obiektyw, doskonały do zbliżeń. Został wyposażony w mechanizm VC, zoptymalizowany pod kątem filmowania. Podczas nagrywania wykorzystuje technologię sztucznej inteligencji, by uzyskać jak najlepsze efekty. Silnik krokowy RXD zapewnia płynne, szybkie działanie autofocusa. Co ciekawe, obiektyw jest też wyjątkowo odporny na wilgoć oraz ma powłokę fluorową, chroniącą go przy trudnych warunkach pogodowych.

Sprawdź nasz poradnik: „Jaki aparat cyfrowy do filmów na początek?”.

Polecane obiektywy fotograficzne

Wiedząc już, czym różni się obiektyw fotograficzny od filmowego, można świadomiej wybrać odpowiedni sprzęt do zdjęć. Wariantów jest ogrom, ponieważ wiele zależy od m.in. techniki, fotografowanych obiektów czy warunków. Wyselekcjonowaliśmy kilka ciekawych modeli.

Canon 50mm f/1.8

Obiektyw w dobrej cenie z silnikiem STM i jasną przysłoną f/1,8. Świetny do fotografii ogólnej i portretowej. Zapewnia dobre efekty nawet przy słabym oświetleniu. Duży otwór przysłony (f/1,8) umożliwia mocne wyostrzenie fotografowanego obiektu i daje efekt rozmycia tła (bokeh), który wyróżnia fotografowany obiekt oraz tworzy wyjątkową atmosferę. Bardzo dobry wybór, gdy lubi się robić artystyczne zdjęcia.

Nikkor AF-S 50 mm f/1.8 G

Niewielki, lekki, standardowy obiektyw 50 mm. Posiada duży maksymalny otwór (aż f/1,8), co gwarantuje jasny obraz w wizjerze, pomaga robić zdjęcia przy gorszym oświetleniu oraz doskonale sprawdza się wtedy, gdy wymagana jest mała głębia ostrości. Asferyczna soczewka zapewnia świetną jakość, a silnik salowy (SWM) sprawia, że obiektyw działa właściwie bezgłośnie. Model reprezentuje świetny stosunek ceny do jakości. Idealny dodatkowy obiektyw przy ograniczonym budżecie.

Wysokiej klasy obiektyw standardowy, który idealnie będzie nadawał się do wykonywania portretów. Przysłona f/1.8 pozwoli wykonać zdjęcia w słabych warunkach oświetleniowych np. w zamkniętych pomieszczeniach w świetle zastanym.

Współpracuje on zarówno z lustrzankami analogowymi i cyfrowymi. W przypadku podłączenia do aparatu cyfrowego z matrycą APS-C kąt widzenia odpowiada ogniskowej 75 mm. Dzieje się tak dlatego, że większość lustrzanek cyfrowych ma mniejszą matrycę niż format klatki 35 mm. Dlatego też należy pomnożyć ogniskową przez 1.5x.

Sigma A 50 mm f/1.4 DG HSM

Szybki obiektyw stałoogniskowy o standardowej długości ogniskowej, zapewniający świetną wydajność optyczną dzięki zastosowaniu trzech elementów ze szkła o niskiej dyspersji i jednego asferycznego. Z jego pomocą można wykonać doskonałej jakości zdjęcia, ze zminimalizowanym ryzykiem winietowania czy innych dystorsji. Z jednej strony pozwala uzyskać niezwykle wysoką rozdzielczość, a z drugiej umożliwia robienie artystycznych zdjęć z efektem bokeh. Obiektyw jest wyposażony również w szkło SLD (Special Low Dispertion) o niskim stopniu załamania światła, przez co obraz jest ostry i kontrastowy w całej płaszczyźnie.

Sigma 24-70 mm f/2.8 A DG OS HSM

Standardowy obiektyw zmiennoogniskowy o dużej przysłonie, uznawany za jeden z najlepszych w swojej klasie. Wyróżnia się wysoką rozdzielczością w całym zakresie ogniskowych. Jest niezawodny w różnych sytuacjach zdjęciowych, przez co spełni oczekiwania nie tylko pasjonatów, ale też profesjonalistów. Jest niezwykle wszechstronny – doskonały do krajobrazów, portretów, ale też fotografii reportażowej. Co ciekawe, jego przednia soczewka została pokryta warstwą hydrofobową, zapobiegającą przyleganiu brudu i tłuszczu do powierzchni.

Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

Obiektyw makro ze stabilizatorem obrazu, z mechanizmem wykrywania kąta i kierunku ruchu. Skutecznie zapobiega drganiom oraz przesunięciom bocznym. Do tego szybki, cichy autofokus silnika UMS z ogniskową 100 mm pomagają uzyskać najlepsze efekty nawet przy maksymalnym zbliżeniu. Pomocny jest również wbudowany ogranicznik, który przyspiesza ustawianie automatycznej ostrości. Jest dedykowany do fotografowania obiektów z małej odległości, takich jak np. detale, faktury czy rośliny.

Wynajem sprzętu foto/video online – dlaczego warto?

Profesjonalny sprzęt foto/video jest niezwykle kosztowny. Nawet jeśli nie celuje się w urządzenia z najwyższej półki, na ten cel trzeba zwykle przeznaczyć dość sporo. Przez to amatorzy i osoby początkujące często mają kłopot ze zdobyciem niezbędnego wyposażenia. Ograniczenia finansowe nie powinny być przeszkodą na drodze do rozwoju.

W ofercie Vibe.pl dostępny jest szeroki wybór sprzętu foto/wideo od znanych marek, z różnych przedziałów cenowych. Wystarczy wybrać odpowiedni aparat cyfrowy, obiektyw lub inny produkt, a następnie wypożyczyć go w ramach niewysokiego abonamentu. W tym celu trzeba tylko wypełnić krótki formularz oraz wskazać minimalny okres najmu. Od niego zależy wysokość opłat a także to, kiedy można za darmo oddać/wymienić sprzęt.

W dowolnym momencie trwania umowy dostępna jest opcja wykupu za określoną cenę – zmniejsza się z czasem, aż do poziomu złotówki. Przez to usługę można też potraktować jako alternatywną metodę finansowania.

Więcej o korzyściach z wyboru tej usługi przeczytasz we wpisie: „Wynajem sprzętu fotograficznego vs zakup na raty”.

Wszystkie formalności dopełnia się zdalnie, a wybrany produkt zostaje dostarczony pod wskazany adres przez kuriera albo przygotowany do odbioru w Sklepie Partnerskim (jeśli jest to możliwe i wskaże się taką opcję). Przy okazji najmu można dobrać ubezpieczenie WARTA i pakiet serwisowy.

Nie masz akurat środków na zakup? Chcesz przetestować sprzęt zanim się na niego zdecydujesz? A może wyposażenie jest Ci potrzebne tylko na jakiś czas? We wszystkich tych przypadkach wynajem jest idealnym rozwiązaniem.

Zapraszamy do sprawdzenia naszej oferty foto/video, m.in. aparatów cyfrowych i obiektywów.

Pozostałe foto (2)

Foto i kamery (40)

Aparaty cyfrowe (11)