Podcasterem nazywamy osobę, która tworzy i publikuje podcasty, czyli nagrania audio dostępne w internecie. Podcasterzy są odpowiedzialni za różne aspekty produkcji, ale w ich pracy ważne jest przede wszystkim to, by tematyką i jakością nagrań zachęcić odbiorców do ich wysłuchiwania. Jakie narzędzia są niezbędne, by nagrywać podcast? Na jakich platformach publikować? Gdzie i jak montować podcasty? Poznaj odpowiedzi na te i inne pytania w naszym artykule!
Podcaster – od czego zacząć?
Podcasty w ostatnich latach zyskały ogromną popularność, a w branży wciąż jest przestrzeń do tego, by do niej dołączyć i odnieść sukces. Jak zacząć? Przygotowaliśmy poradnik, który pomoże Ci w postawieniu pierwszych kroków jako podcaster.
- Wybierz tematykę podcastu
Gdy chcesz mówić – musisz wiedzieć o czym. Najlepiej, jeśli dany temat Cię pasjonuje i powoduje, że chętnie go pogłębiasz. Możliwości jest całkiem sporo – motoryzacja, sport, kryminalistyka, uroda, parenting, kuchnia, ale też wiele więcej!
- Rozeznaj się w branży
Sprawdź, czy w danej tematyce już działają podcasterzy, jak wyglądają ich podcasty, czy cieszą się popularnością i kim są odbiorcy. Możesz potraktować je jako inspirację lub wskazówkę w wyborze swojej niszy.
- Zdefiniuj grupę docelową, zaplanuj treści i format podcastów
Zastanów się, do kogo będziesz kierować swoje podcasty. Ustal częstotliwość publikacji odcinków i opracuj plan treści na kilka tygodni do przodu. Rozważ, czy będzie to podcast solo, co-host (ze współprowadzącym), narracyjny czy w formie wywiadów z gośćmi.
- Wybierz odpowiedni sprzęt
Choć zacząć zazwyczaj można wyłącznie z telefonem, to jednak inwestycja w lepszy sprzęt może przełożyć się na jakość nagrywek i tym samym lepszy odbiór przez słuchaczy. Więcej wskazówek o wyborze sprzętu i narzędzi znajdziesz w dalszej części artykułu.
- Promocja
Wokół podcastu warto zbudować społeczność – rozważ różne formy promocji i reklamy, załóż social media i regularnie w nich publikuj, rozważ opcję monetyzacji podcastów (reklamy płatne, współprace z markami, patronat itp.).
Narzędzia niezbędne do nagrywania podcastu
Nagrywanie podcastów nie jest bardzo wymagające pod względem sprzętów czy programów. Osoby początkujące nie muszą więc wiele inwestować, aby wejść do branży. Niemniej jest pewna lista urządzeń, którymi warto dysponować podczas nagrywania, jak i oprogramowań, które pomogą przy nagrywaniu, edycji, publikacji czy promocji podcastów. Sprawdź, w co warto zainwestować!
Sprzęt do nagrywania
- mikrofon (dla początkujących może być na USB, dla zaawansowanych polecamy XLR, który wymaga interfejsu audio, ale zapewnia lepszą jakość dźwięku – np. Neumann TLM 103 mt Studio Set czy Shure MV7 K),
- interfejs audio w przypadku mikrofonów XLR (przetwarza sygnał z mikrofonu XLR na cyfrowy dźwięk, np. Focusrite Scarlett 2i2),
- słuchawki niezbędne do monitorowania dźwięku w trakcie nagrywania, ale też do edycji podcastu (najlepiej sprawdzą się słuchawki zamknięte),
- pop-filtr (ogranicza „wybuchowe” dźwięki, czyli np. głośne „p” czy „b”),
- statyw lub ramię (możesz wtedy wygodnie ulokować mikrofon),
- ewentualna kamera, jeśli planujesz publikacje w formacie wideo (np. na YouTube).
Więcej informacji znajdziesz we wpisie: Najlepsze mikrofony do podcastów
Oprogramowania do nagrywania, montażu, publikacji
Dostępne są zarówno bezpłatne, jak i płatne oprogramowania, które pomogą Ci w nagrywaniu, ale też edycji podcastów. Wśród najpopularniejszych darmowych możemy wyróżnić np. Audacity czy GarageBand, a wśród płatnych: Adobe Audition czy Hindenburg Journalist.
Warto też znać platformy do nagrywania podcastów zdalnych (np. co-host czy wywiadów z gośćmi); Zencastr, Riverside.fm, SquadCast czy Zoom.
Niezbędny jest również hosting podcastów, na którym będziesz przechowywać pliki audio. Platforma hostingowa generuje RSS feed i dostarcza odcinki do różnych aplikacji podcastowych. Polecane to np. Anchor, Podbean, Buzzsprout, Libsyn.
Do montażu i edycji podcastów warto wykorzystywać narzędzia, które najlepiej wpiszą się w Twoje oczekiwania. Najbardziej znane to: Auphonic, Descript, Levelator. Do tranksrypcji podcastów polecane są z kolei: Otter.ai czy Sonix. Więcej na temat montażu podcastów znajdziesz w dalszej części artykułu.
Aby zadbać o marketing i promocję podcastów, warto rozważyć skorzystanie z dobrych programów graficznych. Photoshop, Canva czy Adobe Spark to te najpopularniejsze.
Montaż podcastów – najważniejsze informacje
Montaż podcastów jest kluczowym elementem produkcji. Choć to temat przykuwa uwagę odbiorców, a sposób przekazu dba o jej utrzymanie, to jakość dźwięku nie pozostaje bez znaczenia dla odbiorców. Odpowiednia dynamika oraz pozbawienie zbędnych szumów i pauz, sprawiają, że podcast staje się przyjemny dla ucha, a jego narracja jest spójna.
Montaż podcastów może odbywać się w wielu różnych programach. Do najpopularniejszych zaliczamy:
- Audacity (darmowy, świetny dla początkujących) – dostępne są opcje cięcia, miksowania i edycji
- GarageBand (darmowy, dobry dla początkujących oraz do montażu prostych produkcji)
- Adobe Audition (płatny, profesjonalny) – odpowiedni do zaawansowanej edycji dźwięku, oferuje m.in. możliwość poprawy jakości nagrań
- Hindenburg Journalist (dedykowany podcasterom) – do edycji nagrań, ale też z funkcją automatycznej optymalizacji dźwięku
O czym pamiętać podczas montażu podcastu?
Zadbaj o synchronizację ścieżek dźwiękowych, wykorzystaj funkcję redukcji szumów, usuń niechciane pauzy i zająknięcia (np. umm, ech) oraz niepożądane dźwięki (np. kichnięcia, trzaski). Nie bój się cięć i redukcji długości odcinka. Jeśli w podcaście znajdują się treści, które niewiele wnoszą, a po prostu wydłużają odcinek – pozbądź się ich. Odbiorcy cenią konkrety i dynamikę podcastów.
Dla uatrakcyjnienia odcinka możesz dodać różne efekty dźwiękowe – np. intro i outro, ścieżki dźwiękowe wprowadzające pożądany nastrój, muzykę. Zależy Ci na zaawansowanym materiale audio? W takim razie zastosuj panning, czyli rozlokowanie dźwięku po kanałach stereo, aby stworzyć bardziej przestrzenny efekt.
Zapisując plik wybierz format, który dobrze sprawdzi się na danej platformie. Zazwyczaj podcasty eksportuje się jako pliki MP3 z uwagi na ich niewielki rozmiar i kompatybilność z różnymi platformami.
Gdzie i jak publikować podcasty?
Podcasterzy nagrywają swoje materiały po to, aby się nimi dzielić z innymi. Publikowanie materiałów wymaga wyboru odpowiedniej platformy hostingowej oraz dystrybucji ich na wybrane serwisy streamingowe. Lista platform jest naprawdę długa, dlatego skupimy się na tych najpopularniejszych.
- Spotify for Podcasters – platforma stworzona przez Spotify, umożliwiająca zarządzanie podcastami, monitorowanie statystyk, jak i publikowanie treści na Spotify, czyli najpopularniejszej platformie podcastowej. Możliwe jest zarabianie za sprawą programów partnerskich, sieci reklamowych lub subskrybcji.
- Apple Podcasts Connect – platforma oferowana przez Apple, umożliwia podcasterom publikowanie i analizowanie podcastów. Umożliwia twórcom zarabianie na podstawie subskrypcji (po przystąpieniu do programu Apple Podcasters Program).
- YouTube – choć platforma nie jest stricte podcastowa, to publikowanie tam odcinków może znacząco zwiększyć zasięg twórców. Zamiast plików MP3 publikuje się pliki audio jako wideo z dodaniem statycznej grafiki lub nagrywa podcasty w formie wideo (tzw. vodcast).
- Inne – Google Podcasts (darmowa, wystarczy zgłosić podcast za pomocą Google Podcasts Manager), Amazon Music / Audible, Stitcher (szczególnie popularna w USA, do zarządzania wykorzystuje się program Stitcher Podcaster Portal), TuneIn, Deezer czy Pocket Casts.
Chcesz zacząć swoją przygodę z podcastami? Do dzieła! Podążaj za umieszczonymi w naszym poradniku wskazówkami i zacznij nagrywać. Zaopatrz się w odpowiedni sprzęt, rozeznaj się w programach i aplikacjach do montażu oraz publikacji materiałów wideo, a także zadbaj o należytą promocję swojej twórczości. Potrzebujesz pomocy w zakupie dobrego mikrofonu albo interfejsu audio do nagrywania jakościowych podcastów? Sprawdź ofertę Vibe i skontaktuj się z naszymi doradcami!