Dzięki fotografii można w efektowny sposób uwiecznić rozmaite obiekty i widoki. Inne techniki są wykorzystywane przy portretach, a inne przy krajobrazach, zdjęciach sportowych czy fotoreportażach. Z tego względu do aparatów dobiera się specjalne nakładki, które pozwalają uzyskać konkretny efekt w zależności od warunków i oczekiwań. W tym tekście podpowiadamy, jaki obiektyw wybrać oraz na co zwrócić uwagę!
Jaki obiektyw wybrać? Sprawdź porady
Zarówno początkujący, jak i bardziej zaawansowani fotografowie mają często dylemat w kwestii tego, jaki obiektyw wybrać. Akcesoria tego typu mają ogromny wpływ na jakość zdjęć i komfort pracy, ale niestety są bardzo kosztowne. Najlepiej zdecydować się na model, którego parametry są dedykowane do konkretnego przeznaczenia, np. portretów czy makro. Przy tym powinien reprezentować satysfakcjonujący stosunek ceny do jakości. We wpisie wyjaśniamy, czym warto się kierować oraz opisujemy polecane modele, takie jak:
- Leica 35/2 Summicron-M Asph,
- Leica 50/2.5 Summarit-M,
- Pentax HD D FA 70-210mm f/4 ED SDM WR,
- SIGMA 50mm F1.2 DG DN,
- Canon RF 10-20mm F4L IS STM,
- Sony FE 16-25mm F2.8 G,
- TAMRON 17-50mm F/4 Di III VXD.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze obiektywu?
Wybierając obiektyw trzeba się oczywiście przede wszystkim kierować tym, czy jest kompatybilny z posiadanym aparatem. Inne modele są wykorzystywane do bezlusterkowców, a inne do lustrzanek. Do tego obiektyw musi być zgodny pod względem bagnetu i funkcji (np. autofocusu) – różni producenci stosują różne mocowania, a adaptery nie zawsze są idealnym rozwiązaniem.
Znaczenie ma również format matrycy, a także ogniskowa (kąt widzenia obiektywu, czyli odległość soczewki aparatu od punktu skupienia światła). Kiedy jednak ma się już świadomość tego, jakie obiektywy będą odpowiednie, trzeba jeszcze zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii.
Przeznaczenie
Różne rodzaje fotografii wymagają stosowania różnych obiektywów. Na rynku dostępne są uniwersalne modele, które mogą sprawdzić się w przypadku osób początkujących, ale bardziej zaawansowani użytkownicy zdecydowanie wolą pracować z dedykowanymi obiektywami. Czym powinny cechować się modele do konkretnych zastosowań?
Portret
Jest to jeden z najpopularniejszych rodzajów fotografii, w którym znaczenie ma przede wszystkim odzwierciedlenie prawidłowych proporcji modela. W przypadku klasycznych zdjęć zaleca się obiektyw o ogniskowej 50 mm, 85 mm, 105 mm, czy nawet 135mm.
Fotografia uliczna
Najlepiej sprawdzają się obiektywy o ogniskowych 35 mm i 28 mm, które dają duże możliwości w zakresie dostosowania kadru. Pozwalają zarówno robić zdjęcia ogólnej sceny, jak i portrety uliczne. Przy tym dobrze jest dobrać jasne szkła, które w trudnych warunkach zapobiegają szumom przy podbijaniu ISO.
Fotografia ślubna
Do sesji ślubnych dobre są szkła zmiennoogniskowe, np. 70-200 mm. Dzięki temu można z powodzeniem tworzyć zarówno zdjęcia grupowe, jak i portrety czy zbliżenia na detale (np. obrączki). Do fotografii z bliskiej odległości przydatna jest też przesłona z niską wartością, np. f/2.
Krajobrazy
Do krajobrazów zwykle wykorzystuje się obiektywy szerokokątne o ogniskowych 28 mm, 24 mm i 16 mm. Dodatek odpowiedniego filtru pozwala uzyskać dynamiczny kadr o odpowiednim nastroju. Żeby zdjęcie było bardziej szczegółowe, potrzebna jest przysłona o wyższych wartościach.
Fotografia sportowa i przyrodnicza
Do dynamicznych zdjęć sportowych oraz innych obiektów w ruchu (np. zwierzęta), najczęściej wykorzystuje się teleobiektywy. Najczęściej wybiera się ogniskowe 70-200 mm, 400 mm i 150-600 mm. Koniecznie muszą mieć też wysokiej jakości, szybki autofokus.
Makro
Do zdjęć detali oczywiście najlepsze są dedykowane obiektywy makro. Świetnym wyborem będzie model z ogniskową 70 mm i światłem f/2.8. Z takim sprzętem można robić niezwykle szczegółowe, idealnie ostre zdjęcia.
Jasność (przysłona)
Obiektywy o niskiej wartości f/ (np. f/1.4, f/2.8) lepiej sprawdzają się w słabym świetle, a także pozwalają uzyskać estetyczny efekt rozmytego tła (tzw. bokeh). Do zdjęć nocnych lub wykonywanych we wnętrzach najlepsze są jasne obiektywy.
Rodzaj obiektywu
Obiektywy stałoogniskowe oferują lepszą jakość obrazu, są mniejsze i mają większą jasność, ale podczas kadrowania wymagają zmiany pozycji. Zoomy są zdecydowanie bardziej wszechstronne, a także odpowiednie dla osób poczatkujących. Wiele zależy od tego, co się głównie fotografuje, dlatego jest to kwestia dość indywidualna.
Stabilizacja obrazu
Wbudowana stabilizacja zapobiega rozmyciem przy dłuższym czasie naświetlania. Jeśli aparat nie ma takiej funkcji, warto zaopatrzyć się w obiektyw z tym udogodnieniem. Funkcja ta świetnie sprawdza się zarówno w przypadku fotografii, jak i przy nagrywaniu filmów.
Sprawdź nasz artykuł: „Czym różni się obiektyw filmowy od fotograficznego?”.
Autofokus
Mechanizm autofokusu powinien być szybki, precyzyjny i cichy (co ma znaczenie przy filmowaniu). Producenci oferują nowoczesne rozwiązania, które znacznie ułatwiają fotografowanie nawet bardzo dynamicznych obiektów.
Waga i rozmiar
Lekkie, mniejsze obiektywy są zdecydowanie bardziej praktyczne, szczególnie podczas transportu lub przy długich sesjach zdjęciowych. Profesjonalne obiektywy są cięższe i większe, ale przy tym też zapewniają większą jakość obrazu oraz są solidniejsze.
Uszczelnienia
Do pracy z trudnych warunkach, np. na zewnątrz, przydają się obiektywy ze specjalnymi uszczelnieniami, czyli „weather-sealed”. Redukują ryzyko zalania/zapylenia sprzętu, zwiększając bezpieczeństwo podczas sesji.
Kosztowne wyposażenie wymaga odpowiedniego traktowania. Sprawdź nasz artykuł „Jak dbać o baterię i chronić sprzęt fotograficzny?”.
Cena
Mając na względzie specyfikacje i opinie o wybranych obiektywach warto mieć też na względzie ich ceny. W wielu przypadkach nie zawsze najdroższy model będzie najlepszy w konkretnym przypadku. Najważniejsze, by spełniał indywidualne oczekiwania co do stylu fotografii.
Polecane obiektywy
Wybór obiektywu jest trudnym zadaniem, bowiem na rynku dostępnych jest ogrom opcji z różnych przedziałów cenowych. Ważne jest, by dobrze dobrać nakładkę, ponieważ sprzęt tego typu ma ogromny wpływ na jakość zdjęć oraz komfort pracy. Aby nieco pomóc w znalezieniu idealnego wariantu, wybraliśmy kilka ciekawych propozycji.
Obiektyw Leica 35/2 Summicron-M Asph
Model ten powstał ten zgodnie z ideą stworzenia obiektywu, którego parametrów nie da się poprawić. Projektantom udało się osiągnąć maksymalną jakość obrazu bez kompromisów. Umiarkowanie szerokokątna ogniskowa 35 mm daje możliwość ostrego odwzorowania szczegółów. Soczewki asferyczne i powłoki antyrefleksyjne gwarantują najwyższą możliwą jakość obrazu, a 11 listkowa przesłona daje niesamowitą harmonię kadru i pozwala uzyskać efekt bokeh. Do tego model ma bagnet M o odległości ostrzenia wynoszącej tylko 30 cm, co daje wiele możliwości kompozycyjnych. Jest klasycznym, bardzo popularnym produktem tej marki, często wykorzystywanym przez fotoreporterów i fotografów ulicznych.
Obiektyw Leica 50/2.5 Summarit-M
Poręczny, lekki model, który pozwala robić zdjęcia bez przekłamań perspektywy. Jest idealny do codziennej fotografii dzięki uniwersalnej ogniskowej. Wyróżnia się wysokim kontrastem i rozdzielczością w całym zakresie przesłony. Jest całkowicie pozbawiony dystorsji i doskonale koryguje aberracje. Uwzględniono w nim 7 soczewek (w tym 1 asferyczną) – przednia i tylna są wklęsłe. Układ ten doskonale sprawdza się w większości sytuacji, a zastosowanie klasycznych soczewek pozwoliło obniżyć koszty produkcji obiektywu. Przystępny cenowo, wszechstronny model, świetny dla początkujących fotografów.
Obiektyw Pentax HD D FA 70-210mm f/4 ED SDM WR
Zmiennoogniskowy obiektyw, odporny na niekorzystne warunki atmosferyczne, kompatybilny z pełnoklatkowymi lustrzankami Pentax. Uniwersalny zakres ogniskowych sprawia, że z powodzeniem może być wykorzystywany do różnych sesji, m.in. portretowych, krajobrazowych czy nawet sportowych. Niezawodny nawet przy trudnych warunkach oświetleniowych. Mimo kompaktowej budowy, współpracuje z matrycami pełnoklatkowymi oraz obejmuje zakres ogniskowych od 70 do 210 mm. Składa się z 20 elementów optycznych oraz posiada 3 szklane elementy ED o niskiej dyspersji i dwa anomalne elementy dyspersyjne.
Obiektyw SIGMA 50mm F1.2 DG DN
Model zapewniający wybitnie wysoką rozdzielczość obrazu już od przysłony f1.2, zarówno w centrum kadru, jak i na brzegach. Jest wyposażony w system „floating focus”, który dzięki zastosowaniu dwóch grup soczewek pozwala utrzymać wyraźny obraz przy ustawianiu ostrości na minimalne odległości, a także dalekie. Zoptymalizowany układ optyczny z 4 soczewkami asferycznymi daje efekt „oddychania obiektywu” (tzw. focus breathing), co przydaje się podczas nagrywania filmów. Obiektyw świetnie tłumi aberracje oraz pozwala uzyskać modny efekt bokeh.
Obiektyw Canon RF 10-20mm F4L IS STM
Model z ogniskową 10 mm zapewniający pełną swobodę podczas fotografowania i filmowania krajobrazów, architektury, a także wnętrz. Jest jednym z najszerszych zoomów na świecie, który posiada silnik autofokus oraz automatyczne ogniskowanie. Doskonały zarówno do zdjęć, jak i filmów. Często wykorzystywany przez profesjonalistów pracujących w terenie, przy reportażach lub sesjach sportowych. Szerokokątne ogniskowe pozwalają uzyskać niesamowite wrażenie głębi, wręcz trójwymiarowości obrazów.
Obiektyw Sony FE 16-25mm F2.8 G
Kompaktowy, lekki obiektyw do twórczych, codziennych zdjęć. Świetna opcja dla osób początkujących oraz idealne akcesorium dla fotografów szukających uniwersalnego rozwiązania. Zapewnia wysoką rozdzielczość, przez co świetnie sprawdza się podczas nagrywania i fotografowania w podróży. Posiada zaawansowaną konstrukcję optyczną z trzema soczewkami asferycznymi, trzema ze szkła ED i 11-listkową przysłoną. Maksymalne powiększenie 0,2× i możliwość ustawiania ostrości z odległości zaledwie 0,17 m są idealne do zbliżeń. Intuicyjna obsługa zapewnia pełną kontrolę, a do tego konstrukcja jest odporna na pył i wilgoć.
Obiektyw TAMRON 17-50mm F/4 Di III VXD
Dynamiczny zoom zmiennoogniskowy 17-50 mm do pełnoklatkowych aparatów bezlusterkowych, ze stałą przysłoną f4. Obejmuje całe spektrum, od ultra szerokokątnych, do standardowych ogniskowych. Model jest wykorzystywany przez fotografów, a także operatorów kamer, ponieważ jest niezwykle uniwersalny. Posiada zaawansowany mechanizm ustawiania ostrości z silnikiem liniowym, o szybkiej reakcji, bardzo cichej pracy i wysokiej dokładności autofokusa.
Wynajem obiektywu fotograficznego online – dlaczego warto?
Obiektyw fotograficzny dobrej marki to koszt zwykle od kilku do nawet kilkunastu czy kilkudziesięciu tysięcy złotych. Korzystanie z nakładek to podstawa, gdy chce się rozwijać swoje umiejętności i poprawić jakość zdjęć. Cena akcesoriów tego typu jest niestety często dużą przeszkodą. Nie musi tak być – istnieje tania, wygodna alternatywa dla zakupu.
W ofercie Vibe.pl dostępny jest duży wybór markowych obiektywów fotograficznych. Kiedy znajdziesz idealną opcję dla siebie, możesz wynająć ją u nas w ramach niewysokiego abonamentu. Wypełniasz tylko krótki formularz i wskazujesz minimalny okres najmu. Po jego upływie masz możliwość oddania albo wymiany sprzętu w każdej chwili, bez dodatkowych opłat. W dowolnym momencie możesz też wykupić obiektyw na własność, wpłacając określoną kwotę – zmniejsza się z czasem, aż do symbolicznej złotówki.
Wszystkie formalności dopełniasz zdalnie. Sprzęt zostanie dostarczony do Ciebie przez kuriera albo przygotowany do odbioru w pobliskim Sklepie Partnerskim (jeśli jest dostępna taka opcja). Dodatkowo możesz dokupić ubezpieczenie WARTA oraz pakiet serwisowy, dzięki czemu najem jest jeszcze bardziej opłacalny.
Usługa ta jest świetnym rozwiązaniem, gdy nie masz akurat środków na zakup, ale też wtedy, gdy chcesz przetestować wybrane produkty albo są one Ci potrzebne tylko na jakiś czas (np. na jedną sesję). Jak najbardziej może być traktowana również jako alternatywna metoda finansowania.
Z tych wpisów dowiesz się, jakie ma zalety: „Wynajem sprzętu foto vs. leasing” i „Wynajem sprzętu fotograficznego vs. zakup na raty”.
Zapraszamy do sprawdzenia pełnej oferty obiektywów, a także aparatów i innych produktów z kategorii foto/wideo.