Spis treści
Gitary są jednymi z najpopularniejszych instrumentów na świecie. Ogromnym powodzeniem cieszą się modele elektryczne, które zrewolucjonizowały rynek muzyczny w latach 50. Od tamtego czasu wykorzystuje się je do grania rocka, punka czy metalu, a także jazzu czy nawet popu. Producenci cały czas starają się proponować nowe, udoskonalone modele, ale wiele sprzętów od lat pozostaje w niemalże niezmienionej formie. Przedstawiamy i krótko omawiamy kultowe gitary elektryczne!
Stratocaster pojawił się na rynku w 1954 roku i zapoczątkował prawdziwą rewolucję. To prawdziwa legenda i wręcz archetyp gitary elektrycznej. Nie był co prawda pierwszym takim instrumentem, ale był stosunkowo wczesnym, a zarazem dopracowanym modelem, który pod względem popularności pobił swoich poprzedników. O jego powodzeniu świadczy też to, że jest najczęściej naśladowanym i podrabianym modelem w historii.
Stratocaster jest wyjątkowo uniwersalnym instrumentem. Sprawdza się zarówno w przypadku jazzu czy bluesa, jak i country, a nawet hard rocka lub metalu. Na modelu tym grali m.in. Jimi Hendrix, Eric Clapton czy Stevie Ray Vaughan.
Cechy gitary:
Telecaster jest poprzednikiem Stratocastera. W 1949 Leo Fender zadebiutował na rynku, przedstawiając pierwszą gitarę bez pudła rezonansowego. Początkowo nazywała się Esquire, ale z czasem przemianowano ją na Broadcaster, a ostatecznie stała się Telecasterem. Podobnie jak Stratocaster jest wyjątkowo uniwersalnym instrumentem, na którym można grać w niemalże każdym gatunku.
Cechy gitary:
Les Paul to prawdziwa ikona marki Gibson i absolutny klasyk. Na rynek trafiła w 1952 i jest jednym z pierwszych modeli gitar elektrycznych udostępnionych do powszechnego użytku. Nazwa tego instrumentu pochodzi od imienia i nazwiska muzyka-wynalazcy, który wpadł na pomysł stworzenia gitary bez pudła rezonansowego (brał udział w tworzeniu tego sprzętu).
Na gitarze tej grali najlepsi muzycy na świecie, m.in. Jimmy Page, Billy Gibbons czy Slash. Jest jedną z najdroższych na rynku, ale zachwyca jakością wykonania. Często zestawia się ją z powstałym w podobnym czasie Stratocasterem. Les Paul ma jednak bardziej „zaokrąglone” brzmienie w porównaniu do Fendera.
Cechy gitary:
Jedna z najlepiej sprzedających się gitar Gibsona z 1961 roku, która swoją ogromną popularność zawdzięcza Angusowi Youngowi ze słynnego zespołu AC/DC. Szczególnie lubiana przez muzyków rockowych oraz bluesowych.
Cechy gitary:
Gretsch to jeden z najstarszych producentów gitar na świecie – swoją działalność zaczął już w 1883 roku. Od 2002 roku produkty tej marki są wytwarzane i dystrybuowane przez Fender. Electromatic to gitara z pustym korpusem, która jest wręcz wzorowym modelem tej marki. Zapewnia imponującą dynamikę i grywalność, a także charakterystyczne brzmienie. Do tego zachwyca unikalnym retro designem.
Cechy gitary:
Ta słynna gitara Ibaneza zadebiutowała na rynku w 1985 roku, jako model sygnowany nazwiskiem słynnego gitarzysty Steve’a Vaia (który brał udział w jej projektowaniu). Instrument jest inspirowany Stratocasterem, ale wprowadził kilka znaczących modyfikacji. Chociaż gitara została stworzona na zamówienie dla wybitnego muzyka, przez wniesiony przez nią powiew świeżości zdobyła popularność wśród graczy rocka i metalu z całego świata.
Cechy gitary:
Marka PRS (od inicjałów założyciela, Paula Reeda Smitha) słynie z wieloletniej tradycji ręcznej produkcji gitar elektrycznych, uznawanych za jedne z najpiękniejszych na świecie. Na gitarach tego producenta grali tacy słynni muzycy jak m.in. Carlos Santana czy Al DiMeola. Custom to flagowy produkt PRS, który pojawił się na rynku w 1985 i stał się świetną alternatywą dla Gibsonów oraz Fenderów. Konstrukcja tego modelu jest pewną mieszanką rozwiązań stosowanych w gitarach Gibsona i Fendera.
Cechy gitary:
ES-335 jest gitarą elektryczną typu „hollow body”, czyli pustą w środku – przez środkową część przebiega lity blok, a górne elementy są puste. Istnieje kilka odmian tego modelu, z czego najbardziej znaną wersją tej gitary jest B.B. King’s Lucille.
Cechy gitary:
Futurystyczny model w kształcie litery „V”, który miał równie tylu zwolenników, co przeciwników. Pierwotnie trafił na rynek w 1958, ale został wycofany rok później ze względu na małe zainteresowanie. To przyszło jednak z czasem i produkcję wznowiono w 1967. Sławę zdobył ze względu na swój nietypowy design. Głównie cieszy się powodzeniem wśród gitarzystów grających cięższą muzykę. Grali na nich m.in. Albert King czy Jimi Hendrix.
Cechy gitary:
Jazzmaster pojawił się na rynku pod koniec 1958 r., z nietypowymi jak na tamte czasy przetwornikami z pojedynczą cewką (soap bar single-coil). Gitara ta została stworzona z myślą o muzykach jazzowych, ale znalazła też swoje miejsce na scenie rockowej (grano na niej tzw. surf rock), a także alternatywnej.
Cechy gitary:
Jaguar został wypuszczony na rynek w 1962, jako model który miał oferować wiele nowych funkcji i dodatków. Jego produkcja została wstrzymana w 1975, ale wznowiono ją w latach 80., ponieważ była popularna wśród muzyków grających punk i alternatywny rock. Swoją sławę głównie zawdzięcza Kurtowi Cobainowi.
Cechy gitary:
Seria Music Man jest głównie kojarzona z takimi sławami, jak John Petrucci, Steve Morse i Joe Satriani. W 1990 Keith Richards (The Rolling Stones) stwierdził, że Silhouette „ma szansę stać się kolejnym Stratocasterem, Telecasterem czy Les Paulem, czyli jedną z klasycznych gitar elektrycznych”. Opinia ta przyczyniła się do ogromnej popularności tego modelu, na którą jak najbardziej zasługiwała.
Cechy gitary:
Modele z serii z 1958 zyskały sławę dzięki legendarnym The Beatles. Członkowie zespołu grali na takich gitarach we wczesnych latach swojej działalności – przede wszystkim George Harrison.
Cechy gitary:
Explorer pojawił się w sprzedaży w 1958, pierwotnie pod nazwą Futura – był kolejnym obok Flying V modelem mającym oferować bardziej futurystyczny kształt korpusu. Jego produkcja została zatrzymana rok później, ale w 1976 Gibson rozpoczął kampanię, która miała zwiększyć zainteresowanie tą gitarą. W końcu gitara zdobyła popularność wśród muzyków hard rockowych i metalowych w latach 70. i 80.
Cechy gitary:
Słynne modele gitar elektrycznych
Trudno byłoby wybrać najlepszą gitarę elektryczną na świecie, ponieważ każdy ma inne wymagania i oczekiwania względem tego sprzętu. Znaczenie ma nie tylko gatunek granej muzyki, ale też sposób oraz tempo gry oraz indywidualne preferencje. Na przestrzeni ostatnich kilku dekad na rynku pojawiły się jednak instrumenty, które na zawsze zapisały się złotymi zgłoskami w historii. Specjaliści i pasjonaci bez namysłu potrafią wyróżnić najsłynniejsze, kultowe gitary elektryczne. Wybraliśmy kilkanaście modeli, które od lat cieszą się uznaniem i są cenione ze względu na swoje niezwykłe brzmienie, świetną grywalność oraz oryginalny design.Fender Stratocaster

Fender Stratocaster
- lity korpus z przykręcanym gryfem, z różnych gatunków drewna, m.in. olchy, jesionu, topoli, lipy (gryfy są w większości wykonane z klonu).
- zsynchronizowany mostek tremolo,
- pięciopozycyjny przełącznik i trzy jednocewkowe przetworniki (w nowoczesnych modelach),
- można znaleźć modele z konstrukcją HSS (hum-single-single), HSH (hum-single-hum) albo z dwoma humbuckerami,
Fender Telecaster

Fender Telecaster
- lity korpus wykonany z olchy, jesionu, topoli i innych gatunków drzewa,
- przykręcany gryf (głównie z klonu), z podstrunnicą z palisandru,
- modele dostępne z jednym przetwornikiem single-coil, dwoma singlami, jednym i przydźwiękiem, a także dwoma przetwornikami humbucker,
- trójdrożny przełącznik oraz dwa potencjometry: jeden tonowy i jeden głośności,
- oryginalny model posiadał mostek trzysiodłowy, ale można znaleźć warianty nawet z systemem Bigsby tremolo.
Gibson Les Paul

Gibson Les Paul
- lity korpus z mahoniu, z wbudowanym/przyklejonym gryfem z klonu i palisandrową podstrunnicą,
- w większości przypadków ma dwa przetworniki humbucker i stały mostek,
- potencjometry tonowe i dźwiękowe, po jednym dla każdego przetwornika,
- standardowy przełącznik trójdrożny.
Gibson SG

Gibson SG
- cieńszy, lekki korpus z litego mahoniu z wklejanym gryfem,
- podwójne wycięcie korpusu dające wygodniejszy dostęp do górnych progów,
- cztery potencjometry (dwa dla dźwięku i dwa dla tonu),
- dwa humbuckery (można też spotkać warianty z jednym lub nawet trzema),
- przełącznik trójdrożny z rytmem, sopranem i środkową pozycją oraz stały mostek.
Gretsch Electromatic

Gretsch Electromatic
- 5-warstwowy gryf klonowy i podstrunnica z palisandru z 22 średnimi progami jumbo,
- złote wykończenie,
- Adjusto-Matic z zabezpieczonym mostkiem bazowym z palisandru i końcówką Bigsby B60 Vibrato,
- dwa przetworniki humbucking Black TopFilter’tron i 3-kierunkowy selektor przetworników.
Ibanez JEM

Ibanez JEM
- kształt korpusu (z drewna lipowego lub olchowego) przypomina Stratocaster (z przykręcanym gryfem z klonu, z podstrunnicą palisandrową lub hebanową), ale ma ostrzejsze krawędzie i sporo ciekawych modyfikacji,
- unikalna inkrustacja „drzewa życia” na podstrunnicy i złote wykończenie,
- przetworniki DiMarzio (HSH), jeden regulator głośności, jeden potencjometr tonowy i pięciopozycyjny przełącznik,
- system tremolo Floyd Rose.
Paul Reed Smith PRS Custom

PRS Custom
- lity korpus z mahoniu z rzeźbionym klonowym gryfem,
- dwa przetworniki humbucker wraz z pięciopozycyjnym przełącznikiem,
- dwa potencjometry do głośności i tonu,
- mostek tremolo,
- wiele pięknych opcji kolorystycznych do wyboru.
Gibson ES-335

Gibson ES 335
- na pustej części korpusu znajduje się otwór w kształcie litery F, przypominający skrzypce,
- korpus wykonany z klonu, z mahoniowym gryfem i palisandrową/hebanową podstrunnicą,
- dwa przetworniki humbucker z trójdrożnym przełącznikiem i czterema potencjometrami: dwa do głośności i dwa do tonów,
- typowy mostek w niektórych wariantach zastąpiony jest tremolo.
Gibson Flying V

Gibson Flying V
- lity korpus wbudowanym gryfem, oba wykonane z mahoniu lub drewna Korina,
- unikalny kształt odwróconej litery „V”,
- dwa lub trzy pokrętła, przełącznik trójdrożny,
- dwa przetworniki humbucker.
Fender Jazzmaster

Fender Jazzmaster
- lity korpus z olchy, z przykręcanym gryfem z klonu i podstrunnicą z palisandru,
- mostek „Floating” Tremolo,
- przetworniki 2 wide Single-coil.
Fender Jaguar

Fender Jaguar
- korpus z olchy/lipy, klonowy gryf z podstrunnicą z palisandru,
- mostek „Tune-o-Matic”,
- dwa potencjometry, jeden dla tonu głównego, a drugi dla głośności głównej,
- przełącznik rytm/odprowadzenie oraz włącznik/wyłącznik do przetworników i cięcia średniotonowego,
- pierwsze wersje miały dwa przetworniki z pojedynczą cewką, ale istnieją nowsze wersje z dwoma humbuckerami.
Music Man (Ernie Ball) Silhouette

Music Man Sillhouette
- wygodny kształt korpusu z gładkimi zaokrąglonymi krawędziami,
- przykręcany gryf z 24 progami,
- po jednym potencjometrze do głośności i tonu,
- pięciopozycyjny przełącznik,
- mostek hardtail (struny przechodzą przez mostek i przez korpus dla lepszego podtrzymania),
- dwa przetworniki DiMarzio Virtual PAF, a także niestandardowy DiMarzio z pojedynczą cewką.
Rickenbacker 300 Series

Rickenbacker 330
- korpus półpusty, z wbudowanym gryfem, zwykle z klonu, czasami z olchy,
- warianty całkowicie pozbawione dziury dźwiękowej oraz ze słynnym otworem „slash” (modele produkowane na rynek europejski miały tradycyjny otwór w kształcie litery „F”),
- podwójne wycięcie ułatwiające dostęp do wyższych progów,
- dwa/trzy przetworniki,
- regulowany mostek,
- przełącznik wyboru przetwornika i cztery potencjometry,
- dostępne wersje sześcio- i dwunastostrunowe.
Gibson Explorer

Gibson Explorer
- nietypowy, kultowy już kształt,
- w pierwszych modelach korpus i gryf wykonane były z drewna Korina, później z mahoniu,
- dwa humbuckery sterowane przełącznikiem trójdrożnym,
- stały most, ale można znaleźć modele z „Tune-O-Matic”, a nawet Floyd-Rose.