Premiery teledysków największych twórców są oczekiwane przede wszystkim w serwisie YouTube. Chociaż powstał jako strona, na której można publikować różne nagrania, z czasem stał się ważną platformą dla branży muzycznej. Obecnie jest jednym z najpopularniejszych social media na świecie, lubianym także przez melomanów.W tym wpisie omawiamy związek platformy YouTube z muzyką!
Czym jest YouTube?
YouTube (w skrócie: YT) to amerykański serwis internetowy założony 14 lutego 2005 roku. Jego pierwotnym przeznaczeniem było bezpłatne udostępnianie materiałów wideo. Z czasem dodano kolejne funkcje, m.in. edycji nagrań, nadawania na żywo czy komunikowania się z obserwatorami (zakładka Społeczność). Serwis należy do korporacji Google i zaraz po Facebooku jest najpopularniejszym social media na świecie.
Współcześnie na YT można znaleźć najróżniejsze materiały – od vlogów (blog w formie video), przez tutoriale (filmy instruktażowe i poradniki), eseje wideo (rozważania na dany temat), wywiady, animacje, shorty (krótkie nagrania), filmy krótkometrażowe, commentery (filmy, w których ktoś coś omawia/komentuje), let’s play’e (rozgrywki z popularnych gier) aż po reality shows.
Niezwykle popularne są też teledyski i rozmaite materiały muzyczne, m.in. koncerty, lyrics videos (wideo z wyświetlającym się tekstem piosenki), remixy czy behind the scenes (nagrania pokazujące życie codzienne czy pracę muzyków). YT daje ogrom możliwości twórcom, którzy za jego pośrednictwem mogą skutecznie przyciągać fanów wieloma dodatkowymi materiałami.
YouTube a muzyka
Serwis YouTube szybko został dostrzeżony przez twórców z branży muzycznej, którzy zaczęli publikować na nim teledyski. Dawniej można było obejrzeć je tylko w telewizji. Teraz fani mogą w dowolnym momencie odtwarzać ulubione wideo, co wzmacnia więź z artystą, a z czasem dzięki monetyzacji dało możliwość dodatkowego zarobku.
Trudno znaleźć dane na temat tego, jaki był pierwszy opublikowany teledysk w serwisie YouTube, m.in. ze względu na to, że początkowo nie było podziału na zwykłych użytkowników i oficjalne kanały. Według niektórych źródeł pierwszym wstawionym teledyskiem był ten do utworu „Everybody Hurts” zespołu R.E.M., który pojawił się w 2005 roku.
Współcześnie dla twórców muzycznych premiera utworu na YouTube jest niezwykle ważnym momentem. W ten sposób mogą zdobyć ogrom wyświetleń, co wzbudza zainteresowanie, generuje zaangażowanie i przyczynia się do zysków. Na oficjalnych kanałach muzyków oraz wytwórni poza teledyskami pojawiają się wideo z utworami (ze statycznym tłem, czyli official audio lub z animacją/krótkim nagraniem, tzw. visualizerem), lyrics videos, fragmenty nagrań z koncertów, wywiady, covery, making of (sceny zza kulis pracy np. nad teledyskiem) oraz szereg dodatkowych materiałów.
Ogromną rolę w kształtowaniu trendów muzycznych ma zakładka „Na Czasie”, z osobną sekcją „Muzyka”. W tym miejscu można odkrywać najczęściej odtwarzane w ostatnim czasie utwory/teledyski w danym kraju.
Playlisty Youtube’a
Na YouTube można tworzyć również playlisty, dlatego użytkownicy mogą tworzyć własne składanki, a muzycy – prezentować w ten sposób całe albumy. Ciekawą opcją są też automatycznie generowane playlisty, które na podstawie historii odtwarzania dobierają utwory, które spodobają się słuchaczowi.
Warto wspomnieć również o tym, ze YouTube jest drugą po Google najpopularniejszą wyszukiwarką. Wiele osób zna jedynie część tekstu (np. kilka słów z refrenu), ale nie zna wykonawcy ani tytułu piosenki. Niektórzy natomiast kojarzą, że utwór pojawił się np. w jakimś programie czy filmie albo że ma charakterystyczny teledysk. Algorytmy YouTube pomagają szybko znaleźć utwór nawet wtedy, gdy ma się ograniczone informacje na jego temat.
Kanał Muzyka
Na YouTubie działa osobny kanał Muzyka, który ma na ten moment 121 mln subskrybentów (październik 2024). Z jego pomocą można odkrywać twórcę dnia, polecanych wykonawców, a także pełne playlisty, w tym też tematyczne, np. na trening, na imprezę czy do snu.
Kanał ten jest świetną opcją dla twórców, którzy próbują zdobyć szerszą rozpoznawalność.
Platforma YouTube Music
12 listopada 2015 r. powstał serwis streamingowy YouTube Music. Jest on odpowiedzią na popularne platformy typu Apple Music, Spotify czy Tidal. Stanowi też rozwiązanie powszechnego problemu – daje możliwość słuchania muzyki po zminimalizowaniu aplikacji, co jest niemożliwe w przypadku aplikacji YouTube.
YouTube Music daje dostęp do ogromnej bazy utworów, nie tylko oryginalnych, ale też remixów, coverów i wersji live (często nie ma ich na innych platformach!). Posiada przydatną funkcję rekomendacji opartych na historii odtwarzania w YouTube, a także pozwala przełączać się między trybem audio i wideo (gdy np. chce się oszczędzać zużycie danych).
Największymi zaletami YouTube Music są:
- możliwość wykupienia subskrypcji, która nie tylko zapewnia brak reklam na platformie, ale też na serwisie YouTube (opcja YouTube Premium dodatkowo daje dostęp do ekskluzywnych treści),
- opcja odtwarzania pobranych utworów i playlist w trybie offline,
- biblioteka obejmująca ponad 100 milionów utworów.
Do wad zaliczają się z kolei:
- słaba jakość dźwięku, odstająca od tej oferowanej przez np. Apple Music czy Tidal,
- niektóre funkcje interfejsu są mało intuicyjne.
YouTube Music vs. Spotify
Jak YouTube Music wypada w porównaniu z popularnym Spotify? Ma podobną czy nieco gorszą jakość odtwarzania na poziomie 256 kbit/s w planie premium (darmowy plan Spotify to do 160 kbit/s, a w premium – 320 kbit/s), która jest w dodatku zależna od jakości oryginalnie opublikowanego utworu. Mimo to, zdaniem wielu użytkowników wiele cech platformy przemawia na jej korzyść. Najczęściej jest chwalona za m.in.:
- lepszy system „kolejkowania” (można wybrać, czy utwór będzie odtwarzany jako następny, czy na końcu kolejki itp.),
- dostępne sesje na żywo, koncerty, rzadkie miksy i covery lub wydania, które są trudne do znalezienia,
- możliwość przesyłania własnych plików,
- cotygodniowe statystyki z najczęściej słuchanymi utworami, wykonawcami, listami odtwarzania i filmami,
- ciekawe, dobrze dopasowane rekomendacje.
Interesuje Cię ten temat? Sprawdź nasz artykuł: „Muzyczne serwisy streamingowe”.
Sprzęt muzyczny w Vibe.pl
Szukasz profesjonalnego sprzętu do słuchania i odtwarzania muzyki? A może sam komponujesz własne utwory lub grasz na jakichś instrumentach? Zakup profesjonalnego wyposażenia to duży dodatek, ale możesz sobie na to pozwolić nawet jeśli masz akurat ograniczony budżet albo nie chcesz wydawać zbyt dużych kwot na hobby. Skorzystaj z usług wypożyczalni Vibe.pl!
W naszym katalogu znajdziesz ogromny wybór sprzętu muzycznego z różnych przedziałów cenowych. Wybierz to, czego potrzebujesz, ustal minimalny okres najmu i gotowe – musisz tylko płacić niewysoki miesięczny abonament. Po upływie wskazanego okresu masz opcję darmowego zwrotu lub wymiany produktu. Jeśli będziesz zadowolony, możesz kontynuować najem. Każdy kolejny miesiąc zmniejsza cenę wykupu – w dowolnym momencie możesz kupić sprzęt na własność za podaną kwotę. Z czasem spadnie do symbolicznej złotówki.
Wszystkie formalności załatwiasz zdalnie, a sprzęt zostanie dostarczony do Ciebie przez kuriera albo przygotowany do odbioru w partnerskim sklepie muzycznym. Przy okazji możesz dopłacić za akcesoria, ubezpieczenie, pakiet serwisowy, a nawet kurs nauki gry w dobrej cenie.
Zapraszamy do zapoznania się z pełną ofertą gitar, instrumentów klawiszowych, instrumentów dętych, instrumentów smyczkowych, instrumentów perkusyjnych, a także sprzętu nagłośnieniowego, studyjnego czy oświetleniowego.