Aktualności, Sprzęt i producenci

Historia marki Marshall

Historia marki Marshall

Producent ten jest dobrze znany nie tylko profesjonalistom i artystom, ale też muzycznym laikom. Charakterystyczne wzmacniacze i słuchawki przyciągają wzrok swoim wyglądem, a do tego zachwycają niesamowitym brzmieniem oraz jakością dźwięku. Jak zaczynał ten brytyjski producent i jak to się stało, że ostatecznie wypromował go, nomen omen, Jimi Marshall Hendrix? Dowiedz się, jak wygląda historia marki Marshall!

Geneza powstania marki Marshall

Jim Marshall urodził się w Londynie 29 lipca 1923 roku.

Jim Marshall

Ponieważ cierpiał na gruźlicę kości, do 13. roku życia większość czasu spędził w szpitalu. Żeby wzmocnić swoje ciało, za namową ojca zaczął stepować. Przy okazji odkrył, że ma dobry słuch muzyczny. Z czasem zainteresował się grą na perkusji i pod koniec lat 30. zajął się tym na poważnie.

Po 20 latach koncertowania, w lipcu 1960 roku otworzył w Londynie rodzinny sklep muzyczny „Jim Marshall and Son”, który prowadził wraz z żoną Violet i synem Terrym. W ofercie dostępne były różnorodne instrumenty muzyczne. Ze względu na bogaty asortyment skutecznie przyciągał uwagę klientów, w tym głównie młodych muzyków rockowych. Konkurencja głównie skupiała się na instrumentach jazzowych, dlatego Marshall postawił wykorzystać rynkową niszę. Z czasem jego sklep stał się jednym z najlepszych w regionie.

Młodzi gitarzyści skarżyli się podczas zakupów, że dostępne w sklepach wzmacniacze nie pozwalają im uzyskać pożądanego brzmienia. Marshall wraz z synem postanowili więc spróbować zbudować własny model.

Jim skupił się głównie na obudowie, natomiast Terry i Ken Bran, ówczesny inżynier serwisu, zaczęli eksperymentować z obwodem RCA i innymi komponentami. Żaden z panów nie był gitarzystą, ale młody Marshall był wybitnym saksofonistą. Dzięki temu odmiennemu podejściu do tematu udało im się stworzyć unikalny dźwięk.

Pierwszym wzmacniaczem był model JTM45, wypuszczony do sprzedaży we wrześniu 1962 roku.

Marshall JTM45

Pierwszego dnia złożono na niego już 23 zamówienia. Jego nazwa stanowiła nawiązanie do twórców (Jim & Terry Marshall), a liczba 45 oznaczała wartość RMS (średnia kwadratowa). Produkt ten różnił się pod tym względem od sprzętu konkurencji, która opisywała swoje wzmacniacze na podstawie mocy szczytowej.

Wzmacniacze cieszyły się tak dużym powodzeniem, że Marshallowie zaraz otworzyli drugi sklep po drugiej stronie ulicy. Wkrótce popyt znów przekroczył podaż, przez co w czerwcu 1964 konieczne było otwarcie pierwszej fabryki w pobliskim Hayes.

Rok później Pete Townshend (gitarzysta i autor tekstów zespołu The Who) zażądał od Marshalla wzmacniacza, który byłby w stanie zapewnić jeszcze większą głośność na scenie. Pierwszą propozycją była potężna kolumna głośnikowa 8×12″, która szybko została zastąpiona dwiema kolumnami 4×12″. W ten sposób powstał słynny Marshall Stack, czyli ikoniczny już zestaw wzmacniaczy, który cieszył się ogromną popularnością wśród muzyków rockowych i metalowych.

W 1966 roku Mitch Mitchell, znany lokalny perkusista i były uczeń Jima, zaczął grać z wówczas nikomu nieznanym amerykańskim gitarzystą Jimim Marshallem Hendrixem. Podczas jednego z koncertów obsługa lokalu nie zgodziła się na to, by zastąpić wzmacniacze marki Marshall tymi należącymi do zespołu. Mitchell wyjaśnił, że zna ich twórcę. Hendrix ze względu na świetne brzmienie sprzętu oraz fakt, że „dzielą to samo imię”, poprosił, by go mu przestawić. Wkrótce dzięki niemu marka stała się znana na całym świecie.

Jimi Hendrix Playing Marshall Amp _ Image Ron Howard Getty

W kolejnym roku fabryka w Hayes zaczęła się rozrastać, dlatego produkcja musiała przenieść się do większego budynku w Bletchley. Marka stała się pionierem na rynku i dynamicznie rozwijała się w kolejnych latach.

W 1981 roku na rynek wprowadzono legendarny wzmacniacz JCM800, który zachwycał nowym wyglądem oraz agresywnym, nowoczesnym brzmieniem.

Marshall JCM800

Dzięki obniżeniu kosztów produkcji, jego cena była przystępna dla młodych zespołów punkowych i heavy metalowych.

W 1987 roku firma świętowała 25. powstania, zaś Marshall senior – 50-lecie działalności w branży muzycznej.

Duży przełom przyniósł rok 2010, kiedy to firma wprowadziła do oferty słuchawki. Linie Major i Minor z charakterystycznym białym logo i stylowym designem podbiły serca odbiorców. Odniosły ogromny sukces, a firma skupiła się także na rozwijaniu tego działu asortymentu.

W tym samym roku do spółki dołączyła firma Natal (działająca od 1965 roku), założona przez brytyjskiego perkusistę Alana Sharpa, który od lat 50. składał własny sprzęt. Produkty cieszyły się uznaniem takich słynnych zespołów jak m.in. The Rolling Stones czy Fleetwood Mac.

Firma wykorzystywała włókno szklane dla lepszej projekcji dźwięku oraz wygodne, zaokrąglone obręcze. Wprowadziła pionierskie innowacje, które potem zostały przejęte przez wszystkich producentów. We współpracy z Marshallem firma rozkwitała w kolejnych dekadach.

W roku 2012 firma świętowała 50-lecie. Z tej okazji wypuszczono specjalne edycje 1-watowych wzmacniaczy, a także zorganizowano niesamowity koncert na Wembley, który jednocześnie stanowił hołd dla zmarłego w kwietniu założyciela firmy.

W tym czasie marka ponownie zdecydowała się zdywersyfikować ofertę, dodając do niej głośniki do użytku prywatnego. Pierwsze modele, Hanwell i Stanmore, zostały nazwane na cześć ważnych miejsc w historii Marshalla. Wyróżniały się wysoką jakością wykonania, świetnym brzmieniem oraz charakterystycznym stylowym designem.

W 2016 roku firma weszła na rynek cyfrowy, wprowadzając w pełni programowalny CODE z łącznością Bluetooth. Wzmacniacz oferował szeroką gamę opcji brzmieniowych z profesjonalnymi modelami i 24 cyfrowymi efektami FX.

W lipcu tego samego roku firma rozpoczęła działalność wytwórni muzycznej, uruchamiając Marshall Records. Podpisano kontrakty z młodymi, utalentowanymi zespołami, takimi jak m.in. Nova Twins, Therapy? i Press to Meco.

W 2021 roku marka założyła agencję Marshall Live Agency, która oferuje nowe środki wsparcia dla artystów i promotorów w ciągle zmieniającym się przemyśle muzycznym występów na żywo. Do tego udostępniła nowoczesne studio nagraniowe, by ułatwić młodym muzykom zaistnienie w branży.

Najważniejsze daty w historii marki

  • 1960 – Jim Marshall otwiera w Londynie sklep muzyczny „Jim Marshall and Son”.
  • 1962 – na rynek zostaje wprowadzony pierwszy wzmacniacz Marshall JTM45.
  • 1964 – Marshall otwiera swoją pierwszą fabrykę w Hayes.
  • 1965 – Powstaje słynna kolumna głośnikowa Marshall 8×12″, przerobiona później na kultowy zestaw Marshall Stack.
  • 1966 – Jimi Hendrix zaczyna używać wzmacniaczy Marshall podczas swoich koncertów.
  • 1967 – Marshall przenosi się z Hanwell i Hayes do Bletchley.
  • 1981 – na rynek wprowadzony zostaje wzmacniacz JCM800, który zyskuje popularność wśród muzyków punkowych i heavy metalowych.
  • 1987 – z okazji 25. rocznicy powstania marki Marshall wydana zostaje seria wzmacniaczy Silver Jubilee.
  • 1997 – premierę ma seria wzmacniaczy DSL.
  • 2010 – Marshall dodaje do oferty pierwsze słuchawki, które odnoszą ogromny sukces.
  • 2016 – firma zakłada wytwórnię muzyczną Marshall Records.
  • 2021 – firma zakłada Marshall Live Agency i tworzy własne studio nagrań dla młodych artystów.

Marshall współcześnie

Marka Marshall nadal inwestuje w innowacje, cały czas pracując nad poszukiwaniem nowych brzmień i możliwości. Pozostaje jednym z najlepszych producentów w branży, docenianym przez artystów i melomanów. W ofercie dostępne są wzmacniacze, głośniki, słuchawki a także rozmaite akcesoria.

Marshall został doceniony przez niektóre z największych zespołów i muzyków na świecie, do których zaliczają się m.in.: Jimi Hendrix, Eric Clapton, Slash, Oasis, Muse, Gorillaz i Bring Me The Horizon, Justin Timberlake, Kendrick Lamar czy Lana Del Rey.

Najsłynniejsze produkty marki Marshall

Przez lata swojej działalności marka Marshall wypuściła na rynek wiele cenionych produktów, które zyskały dużą popularność na całym świecie. Wyróżniały się nie tylko innowacjami, ale przede wszystkim niezwykłym brzmieniem i efektownym designem. Do najbardziej znanych modeli zaliczają się m.in.:

  • Marshall JTM45 (1962)

    Marshall JTM45

    – kultowy już, pierwszy wzmacniacz marki o mocy 30 watów (nazywany „The Numer One”), który zaoferował nowe brzmienie rockowe; przyciągał muzyków ze względu na swoją wszechstronność i zdolność do generowania ciepłego, przyjemnego overdrive’u;
  • Marshall 1959 Super Lead (1965)

    Marshall 1959 Super Lead

    – wzmacniacz nazywany „Plexi” ze względu na swoją srebrno-czarną obudowę; poprzez swoją niesamowitą moc i agresywny overdrive stał się ważnym elementem rozwoju brzmienia ówczesnego rocka;
  • Marshall JCM800 (1981)

    Marshall JCM800

    – wzmacniacz uwielbiany przez muzyków punkowych i heavy metalowych, który wyróżniał się nowoczesnym brzmieniem i unikalnym wyglądem;
  • Marshall Major Headphones (2010) – jedne z pierwszych słuchawek w ofercie marki, których design nawiązywał do wyglądu wzmacniaczy Marshall; oferowały nie tylko wysoką jakość dźwięku, ale też stylowy design, przez co stały się nawet modnym dodatkiem odzieżowym;
  • Marshall CODE (2016)

    Marshall CODE

    – seria wzmacniaczy cyfrowych, która wprowadziła nowoczesne rozwiązania do klasycznego brzmienia Marshall; sprzęt oferuje szeroki zakres modeli brzmieniowych i efektów, umożliwiając gitarzystom dostosowanie dźwięku do ich potrzeb i preferencji.

Dlaczego warto wybrać sprzęt Marshall?

Sprzęt marki Marshall przyczynił i nadal przyczynia się do tworzenia wielu słynnych utworów muzycznych. Doskonale sprawdza się w studiach, na scenie, a także w domach. Zakup produktów tej firmy to doskonała inwestycja. Ich największymi zaletami są:

  • charakterystyczne brzmienie – marka słynie ze swojego ciepłego, dynamicznego brzmienia, które jest szczególnie idealne dla muzyków grających rock, punk i metal;
  • wysoka jakość wykonania – sprzęt jest wytwarzany z najlepszych gatunkowo materiałów, przez co jest wyjątkowo trwały i świetnie sprawdza się przez długi czas, nawet przy intensywnym użytkowaniu;
  • innowacje – firma już od samego początku działalności uwzględnia w swoich projektach nowoczesne rozwiązania, które pozwalają odkrywać nowe brzmienia i w pełni wykorzystywać potencjał instrumentów;
  • wszechstronność – w ofercie marki dostępnych jest wiele produktów, które doskonale sprawdzają się w przypadku różnych gatunków muzycznych;
  • stylowy design – produkty Marshall można rozpoznać na pierwszy rzut oka, ponieważ mają charakterystyczny, elegancki wygląd z nutą retro.

Chciałbyś podłączyć swoją gitarę do Marshalla, ale nie wiesz, który model będzie najlepszy? Zapoznaj się z naszym poradnikiem: „Wzmacniacz gitarowy do domu – sprawdź, jaki wybrać!”.

Wynajem sprzętu Marshall online – jak to działa i dlaczego warto?

Upatrzyłeś sobie produkt marki Marshall, ale z jakiegoś powodu na razie nie możesz zdecydować się na zakup? Jeśli brakuje Ci pieniędzy albo po prostu wolisz najpierw go dobrze przetestować, wypróbuj wynajem online!

Vibe.pl jest internetową wypożyczalnią z szerokim wyborem produktów, w tym także instrumentów i sprzętów muzycznych. W katalogu znajdziesz również wzmacniacze Marshall. Możesz wynająć wybrany model płacąc jedynie niewysoki abonament. Wszystkie formalności załatwisz zdalnie. Sprzęt wyślemy do Ciebie kurierem albo przygotujemy do odbioru we wskazanym punkcie (np. w pobliskim partnerskim sklepie muzycznym).

Kiedy minie już minimalny okres najmu, możesz oddać albo wymienić sprzęt. Jeśli nie zechcesz się z nim rozstawać, przedłużysz umowę albo wykupisz go na własność.

Zapraszamy do zapoznania się z pełną ofertą wzmacniaczy gitarowych, w której dostępne są także modele Marshall. Zaznacz producenta z lewej strony, by przefiltrować wyniki!

Wzmacniacze gitarowe (219)

Wzmacniacze basowe (50)

Wzmacniacze akustyczne (28)

Powiązane Artykuły