Aktualności, Porady zakupowe, Sprzęt i producenci

Wybór mikrofonu do nagrywania gitar

Grasz na gitarze i chcesz nagrywać swoją muzykę? Jeśli chcesz później pracować na utworach albo po prostu rejestrować je w wysokiej jakości, potrzebny jest Ci profesjonalny sprzęt. Podpowiadamy, na co powinieneś zwrócić uwagę, jeśli czeka Cię wybór mikrofonu do nagrywania gitar!

Jaki mikrofon do nagrywania gitary?

Zacznijmy od omówienia rodzajów mikrofonów. Różnią się od siebie budową i sposobem działania, co ma oczywiście ogromny wpływ na to, jak rejestrują dźwięki gitary.

Wyróżnia się dwa główne typy:

  • dynamiczne – mają stosunkowo prostą konstrukcję, są bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne oraz szkodliwe warunki zewnętrzne. Ich minusem jest jednak niska wrażliwość na dźwięk, przez co tylko w ograniczonym stopniu są w stanie uchwycić niuanse brzmieniowe;
  • pojemnościowe – zdecydowanie bardziej zaawansowany sprzęt, a przy tym o wiele delikatniejszy. Z ogromną dokładnością nagrywają wszystkie dźwięki, ale przy okazji mogą też zbierać zakłócenia.

Ważnym kryterium jest też tzw. charakterystyka kierunkowa, która opisuje, z jakiego obszaru mikrofon zbiera fale dźwiękowe. Mikrofony mogą być:

  • jednokierunkowe – rejestrują dźwięki tylko z jednej strony. Istnieją następujące odmiany:
    • kardiodalne – zbierają dźwięki z obszaru bezpośrednio przed mikrofonem,
    • superkardiodalne – są wyczulone na dźwięki z przodu mikrofonu,
    • hiperkardiodalne – rejestrują dźwięki z przodu i z boków mikrofonu,
    • shotgun – specjalna odmiana, wykorzystywana zwykle przy nagrywaniu filmów, reportaży czy audycji radiowych.
  • dwukierunkowe (tzw. ósemki) – zbierają dźwięk z przodu oraz z tyłu mikrofonu, przy czym czułość jest większa z przodu,
  • wielokierunkowe (tzw. kołowe) – zbierają dźwięk ze wszystkich stron mikrofonu.

Wybór odpowiedniego mikrofonu do gitary jest zależny od rodzaju instrumentu oraz indywidualnych potrzeb samego muzyka. Trudno jednoznacznie wskazać na najlepszy model. Znaczenie ma także to, gdzie się planuje nagrywać instrument oraz jaki gatunek muzyczny się preferuje. Aby trochę rozjaśnić temat, nieco dokładniej omówimy ten proces.

Jak nagrywać gitarę mikrofonem?

Nagrywanie gitary mikrofonem wydaje się prostym zadaniem. Jest to jednak znacznie bardziej skomplikowana procedura niż tylko postawienie sprzętu przy instrumencie czy wzmacniaczu. Co więcej, już sam sposób ustawienia mikrofonu ma ogromne znaczenie.

Układ wygląda następująco:

gitara –> (jeśli gitara jest elektryczna + przewód –> wzmacniacz) => mikrofon –> przewód –> interfejs audio –> przewód -> komputer z oprogramowaniem DAW

Opiszmy jeszcze ten proces krok po kroku:

  1. Jeśli jest to konieczne, podłącz gitarę do wzmacniacza.
  2. Ustaw statyw i umieść mikrofon przed instrumentem / głośnikiem (najlepiej przysunąć go dość blisko, więcej o ustawieniu poniżej).
  3. Podłącz mikrofon do interfejsu audio przewodem XLR.
  4. Podłącz interfejs audio do komputera przez USB/Thunderbolt/Firewire.
  5. Uruchom program DAW, stwórz nowy projekt i utwórz ścieżkę audio z odpowiednim wejściem.
  6. Zagraj kilka akordów na próbę (sprawdź ustawienie wzmocnienia na kanale wejściowym, aby uniknąć przesterowania).

Jak ustawić mikrofon do nagrywania gitary?

Nawet jeśli zaopatrzysz się w najlepszy jakościowo sprzęt, nieprawidłowe ustawienie mikrofonu może nie dawać satysfakcjonujących rezultatów. W ten sposób możesz tylko niepotrzebnie dołożyć sobie pracy podczas miksowania czy po prostu stworzyć nagranie, które raczej nie będzie do niczego się nadawać.

Zacznijmy od gitary elektrycznej.

Przy jednym mikrofonie, ustaw go w takiej odległości, by znajdował się mniej więcej w połowie między centrum a zewnętrzną krawędzią membrany, ok. 3 centymetry od głośnika. To dopiero pozycja wyjściowa, którą najprawdopodobniej i tak będziesz korygował, zgodnie ze swoimi preferencjami. Nie ma jednego, słusznego ustawienia.

Jeśli przesuniesz mikrofon w stronę centralnej części membrany głośnika, brzmienie będzie jaśniejsze. Przy tym musisz jednak mieć na względzie tzw. efekt zbliżeniowy. Zjawisko to jest typowe dla mikrofonów jednokierunkowych. W wyniku przybliżania sprzętu do źródła dźwięku może pojawić się wzmocnienie niskich częstotliwości. Mikrofony wielokierunkowe nie wywołują takiego efektu (ma to związek z budową urządzenia – nie posiadają portów umożliwiających uzyskanie jednokierunkowej charakterystyki zbierania dźwięku).

Więcej na ten temat znajdziesz w naszym artykule: „Jak nagrywać gitarę elektryczną?”.

Przejdźmy do nagrywania gitar akustycznych i klasycznych.

W tym przypadku dobrze sprawdzają się zarówno mikrofony pojemnościowe, jak i dynamiczne. Pierwsze nagrywają czysty dźwięk, bez ubarwień. Drugie nieco go modyfikują, ponieważ sprawiają, że brzmienie jest cieplejsze. Mikrofony dynamiczne są jednak zdecydowanie popularniejsze, przez co słuchacze są mimo wszystko bardziej przyzwyczajeni do takiej barwy.

Do gitar akustycznych najczęściej wykorzystuje się mikrofony jednokierunkowe, wielokierunkowe raczej zupełnie się nie sprawdzą w tym przypadku, ponieważ zbierają zbyt wiele zakłóceń. Niektórzy dla uzyskania efektu vintage stosują mikrofony wstęgowe, które są zaliczane do dwukierunkowych, ale to raczej ciekawostka dla miłośników muzycznych eksperymentów.

Jak natomiast ustawić mikrofon przy gitarze? Istnieje wiele sposobów, dlatego tak naprawdę trzeba samodzielnie próbować z różnymi odległościami i pozycjami. Najlepsza będzie metoda prób i błędów, ponieważ ogromne znaczenie ma samo pomieszczenie, w którym się gra.

Na co zwrócić uwagę podczas wyboru?

Podczas wyboru mikrofonu do nagrywania gitary musisz zwrócić uwagę na kilka istotnych parametrów. Znaczenie mają przede wszystkim:

  • wielkość membrany – pod tym względem wyróżnia się mikrofony:
    • małomembranowe – średnica <15,9 mm; bardzo dobrze rejestrują wysokie tony, ogólnie zapewniają gorszej jakości dźwięk, ponieważ wyłapują dużo szumów własnych,
    • średniomembranowe – średnica >15,9 mm, ale <19 mm; uniwersalna opcja;
    • wielkomembranowe – średnica >19 mm; duża czułość, niski współczynnik szumów własnych, ale mogą zniekształcać dźwięk.
  • czułość – parametr wyrażany w miliwoltach na paskale (mV/Pa); im jest większa, tym mikrofon jest bardziej precyzyjny;
  • maksymalny poziom ciśnienia akustycznego – wartość podawana w decybelach (dB), celem wskazania maksymalnego progu dB dla częstotliwości 1 kHz bez przekroczenia poziomu zniekształceń harmonicznych (THD);
  • dynamika – parametr opisywany w decybelach (dB), a także w kilohercach (kHz); im jest większym tym lepiej;
  • redukcja szumów – funkcja redukująca zakłócenia z zewnątrz, przydatna amatorom, którzy nagrywają w domowym studiu;
  • oporność (impedancja) – parametr opisywany za pomocą Ohmów (Ω/Ohm); określa, jak mocny powinien być wzmacniacz, by osiągnąć odpowiedni dźwięk; jeśli wartość jest wyższa, może być kłopot z używaniem dłuższych przewodów (mających więcej niż 5 m).

Najlepsze mikrofony do nagrywania gitary

Na rynku znajdziesz szeroki wybór mikrofonów, które doskonale sprawdzą się do nagrywania gitary. Trudno jest wskazać model idealny, ale wyselekcjonowaliśmy kilka popularnych urządzeń, które cieszą się dużym powodzeniem wśród pasjonatów i profesjonalistów.

Shure SM57

Shure SM57

Mikrofon dynamiczny ceniony przez specjalistów już od lat 60. Był i nadal jest powszechnie używany przez muzyków, a także realizatorów dźwięku. Uniwersalny, bezpieczny wybór, w dodatku wyjątkowo trwały. Zapewnia charakterystyczne, miękkie, lekko przytłumione brzmienie.

Sennheiser e609

Sennheiser e609

Mikrofon dynamiczny, który dobrze uwydatnia średnie tony. Jest wrażliwy na zmianę ułożenia, ale dzięki superkardioidalnej charakterystyce kierunkowej nie zbiera zakłóceń. Przy tym ma wygodny, płaski kształt ułatwiający ustawienie go przy głośniku czy instrumencie.

Sennheiser MD421 II

Sennheiser MD421 II

Mikrofon dynamiczny zdecydowanie mocniej podkreślający basy. Kolejny klasyk funkcjonujący w branży już od lat 60. Posiada pięciopozycyjny przełącznik, który umożliwia dostosowanie podbicia niskich tonów.

AKG-C414

AKG-C414

Wielkomembranowy mikrofon pojemnościowy, który jest udoskonalany już od lat 70. Posiada możliwość zmiany charakterystyk kierunkowych, zaawansowane filtry szumów oraz funkcję sterowania poziomu tłumienia. Model nie należy jednak do tanich (kosztuje ok. 3-4 tys. zł).

Royer R-121

Mikrofon dynamiczny wstęgowy. Jest delikatny, ale zapewnia bogate brzmienie w stylu vintage. Propozycja dla profesjonalistów, ze względu na jego wysoką cenę (7-8 tys. zł). 

Chcesz zacząć nagrywać swoją grę na gitarze?

Przy kompletowaniu sprzętu do własnego studia z pewnością zorientowałeś się, że czekają Cię większe wydatki. Nie oznacza to jednak, że jeśli masz dość ograniczony budżet, nie możesz realizować swoich planów. Tanią, bezpieczną, a do tego wyjątkowo wygodną alternatywą jest wynajem sprzętu.

Vibe.pl jest ogólnopolską wypożyczalnią online, z szeroką ofertą produktów. W naszym katalogu znajdziesz także profesjonalne instrumenty i sprzęty muzyczne.

Wybierz idealny mikrofon, a następnie wypełnij krótki formularz. Po wpłaceniu kaucji i pierwszej miesięcznej opłaty abonamentowej, zostanie wysłany pod wskazany przez Ciebie adres albo przygotowany do odbioru w pobliskim partnerskim sklepie muzycznym. Wszystkie formalności dopełnisz zdalnie. Umowa jest przejrzysta, zrozumiała i korzystna.

Po upływie minimalnego okresu najmu, możesz dalej wynajmować mikrofon albo w każdej chwili go zwrócić lub wymienić. Kiedy jednak nie będziesz chciał się z nim rozstawać, masz opcję jego wykupu – od razu (po wpłaceniu ustalonej kwoty) albo po spłaceniu jego całej wartości w ratach (kolejnych opłatach abonamentowych).

Zapraszamy do zapoznania się z naszą pełną ofertą mikrofonów!

Wynajmuj z Vibe!

STUDIO (471)

Mikrofony (177)

GITARY (3348)

Powiązane Artykuły