Niezwykle ważnym elementem zarówno w Twoim domowym studio, jak i na scenie są głośniki, nazywane monitorami odsłuchowymi. Dzięki nim można lepiej kontrolować brzmienie, by występ był harmonijny i abyś w pełni panował nad dźwiękiem w czasie gry. Sytuacja wygląda podobnie przy tworzeniu muzyki w studiu. Dzięki odpowiedniemu odsłuchowi można odpowiednio zmiksować i wyprodukować utwór. Na czym dokładnie to polega i dlaczego warto z tego korzystać? W tym wpisie wyjaśniamy, co słychać w odsłuchu oraz jak najlepiej go przygotować!
Czym jest odsłuch?
Odsłuch to potoczna nazwa monitorów odsłuchowych, czyli specjalnych kolumn głośnikowych wykorzystywanych na scenie podczas koncertów, a także w studiu. Najczęściej składają się z woofera (głośnik niskotonowy) i tweetera (głośnik wysokotonowy). Sprzęt przetwarza energię elektryczną w akustyczną, czyli ciśnienie akustyczne. W zależności od wielkości głośnika niskotonowego, zmienia się zakres przenoszenia i głośność.
Monitory odsłuchowe dzieli się na:
- aktywne, z wbudowanym wzmacniaczem (droższe, ale zdecydowanie bardziej praktyczne i przez to popularniejsze),
- pasywne, do których konieczny jest dodatkowy wzmacniacz.
Jeśli zaś chodzi o zastosowanie, wyróżnia się modele:
- bliskiego pola – do bezpośredniego odsłuchu, znajdujące się w bliskiej odległości, najlepiej na poziomie głowy;
- średniego pola – umieszcza się je w większej odległości, przez co są odpowiednie do większych pomieszczeń;
- dalekiego pola – wykorzystywane w dużych, specjalistycznych studiach nagraniowych.
Chcesz dowiedzieć się czegoś więcej o tym sprzęcie? Zapoznaj się z naszym artykułem: „Aktywne głośniki do domu i do studia”.
Co słychać w odsłuchu?
Odsłuch pozwala usłyszeć możliwie najbardziej „autentyczny” dźwięk. Dzięki temu zespół może lepiej zgrać się ze sobą, a producentom w studiu łatwiej jest zmiksować i zremasterować utwór. W ten sposób dostosowuje się brzmienie do potrzeb odbiorców – zyskuje się pewność, że słuchacze (czy to na żywo, czy w każdym innym miejscu) usłyszą muzykę w odpowiedniej formie.
Monitory sceniczne
Podczas występów monitory ustawia się w kierunku zespołu, ponieważ ich zadaniem jest wspieranie muzyków. Dzięki nim mogą lepiej słyszeć wokal oraz brzmienie wszystkich instrumentów, przez co mogą się idealnie zgrać harmonicznie i rytmicznie. Hałas i pogłos utrudniają dostosowanie się do reszty zespołu. Trudno bowiem muzykować, kiedy nie słyszy się, jak właściwie się gra/śpiewa. Podsumowując: Nagłośnienie jest dla widowni, a odsłuch – dla zespołu.
Monitory sceniczne zwykle mają neutralny, nienarzucający się design oraz są dość niskie, tak by nie zasłaniały muzyków. Często wykorzystywane są też przejrzyste kolumny w obudowach z plexiglasu.
Wyróżnia się 3 podstawowe rodzaje odsłuchów:
- podłogowy (indywidualny, dla jednego muzyka);
- sidefill (monitory ustawiane po obu stronach sceny, które pokrywają największy wycinek dźwiękiem)
- drumfill (monitor dedykowany dla perkusisty, m.in. dostosowany do przenoszenia niskich częstotliwości).
Monitory studyjne
Monitory studyjne pełnią podobną rolę – dzięki nim można lepiej usłyszeć muzykę. Umożliwiają wierną reprodukcję materiału dźwiękowego, ponieważ zapewniają równomierną charakterystykę częstotliwościową.
Oznacza to, że monitory mają za zadanie pomóc zmiksować i zmasterować produkowany utwór. Specjalistyczny sprzęt pozwala wychwycić wszystkie niuanse, tak by w postprodukcji dało się idealnie dopracować nagrany wokal i brzmienie instrumentów. W ten sposób producent zyskuje pewność, że będzie on dobrze brzmiał na różnych odtwarzaczach.
Z odsłuchu studyjnego korzysta się nie tylko w studiach nagraniowych, ale też telewizyjnych i radiowych. Są używane również w studiach postprodukcji filmowej.
Jak przygotować prawidłowy odsłuch?
Kluczowym zagadnieniem jest dobór odpowiednich monitorów odsłuchowych. Przede wszystkim muszą być prawidłowo dostosowane do środowiska, czyli miejsca, w którym będzie się z nich korzystać. Modele sceniczne są inne od studyjnych, ponieważ ich zadanie jest nieco inne. Pewne kryteria wyboru są jednak uniwersalne.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze odsłuchu? Znaczenie mają m.in.:
- wymiary – lepiej zdecydować się na mniejsze modele. Nie zajmują zbyt dużo miejsca (co jest ważne i na scenie, i w studiu), a do tego mają lepsze brzmienie. Większe monitory są po prostu głośniejsze (co może mieć znaczenie podczas koncertów), ale nie jest to najważniejsza cecha. Większe modele są szczególnie niewskazane w studiu, ponieważ dźwięk bezpośredni będzie mieszał się z odbitym, przez co będzie mniej autentyczny. Będą funkcjonalne jedynie w dużych, odpowiednio dostosowanych (m.in. wyciszonych) pomieszczeniach;
- cena – dobre jakościowo monitory nie muszą kosztować fortuny, ale nie warto decydować się na podejrzanie tani sprzęt. Najrozsądniej wybrać „budżetową” wersję z oferty znanej marki;
- jakość wykonania – ponownie, lepiej zaufać renomowanemu producentowi. Taki sprzęt jest bardziej odporny na częstą eksploatację i zapewnia czysty, autentyczny dźwięk bez niepotrzebnych przekłamań czy ubarwień. Do tego będzie nieawaryjny i dobrze zniesie częsty transport (co jest ważne w przypadku monitorów scenicznych).
Jak działa odsłuch indywidualny (osobisty/douszny)?
Podczas pracy z monitorami, szczególnie na scenie, pojawiają się pewne problemy. Nawet jeśli posiada się sprzęt wysokiej jakości, pewne zjawiska i prawa fizyki są po prostu nie do obejścia. Najbardziej kłopotliwe są:
- sprzężenia akustyczne – ponieważ sprzęt pracuje blisko mikrofonów, dochodzi do nieprzyjemnych zakłóceń;
- przesłuchy na froncie – jeśli głośność monitorów jest wysoka, odsłuch jest słyszalny także przez publiczność, co z kolei bardzo utrudnia realizatorom dźwięku stworzenie klarownego miksu;
- niezgodność fazowa z sygnałem z systemu frontowego.
Coraz popularniejszym rozwiązaniem stają się przez to systemy odsłuchu indywidualnego, czyli systemy bezprzewodowe, w których wykorzystuje się słuchawki. Pozwalają skutecznie poradzić sobie z ograniczeniami podłogowych odsłuchów i mają wiele dodatkowych zalet. Zapewniają m.in.:
- optymalny poziom głośności dla wszystkich muzyków i wokalistów,
- ochronę słuchu,
- możliwość wzmocnienia sygnału bez zjawiska pojawienia się sprzężenia zwrotnego,
- ograniczenie obciążenia wokalu,
- ułatwienie miksu dla publiczności poprzez neutralizację zbyt głośnych dźwięków docierających ze sceny,
- bezproblemowy transport (systemy są zdecydowanie mniejsze niż kolumny, których trzeba ustawić dość dużo w przypadku dużej sceny).
Jak tanio zdobyć sprzęt do odsłuchu?
Kompletowanie sprzętu nagłośnieniowego na koncert czy do studia to trudne zadanie, a w dodatku dość duży wydatek. Nie masz potrzebnych środków i szukasz czegoś tymczasowo albo interesuje Cię alternatywny sposób finansowania? A może chcesz przetestować sprzęt jakieś firmy, zanim zdecydujesz się na zakup? Mamy dla Ciebie idealne rozwiązanie – proste, szybkie, tanie i bez zobowiązań.
Vibe.pl jest serwisem internetowym, który działa jak wypożyczalnia online. W naszej bogatej, zróżnicowanej ofercie produktów dostępne są także instrumenty i sprzęty muzyczne. Posiadamy rozmaite monitory, idealne do wykorzystania na scenie czy w studiu. Możesz wynająć wszystko, czego potrzebujesz, płacąc jedynie niewysoki miesięczny abonament.
Interesuje Cię jakiś model? Wypełnij krótki formularz i dopełnij pozostałe formalności – bez wychodzenia z domu. Sprzęt zostanie przygotowany do odbioru w wybranym punkcie albo wysłany kurierem pod wskazany adres.
Kiedy minie już minimalny okres najmu, masz kilka opcji. Jeśli sprzęt z jakiegoś względu Ci się nie spodoba, możesz wymienić go na inny albo po prostu go oddać. W sytuacji, gdy monitory spełnią wszystkie Twoje oczekiwania, wystarczy, że przedłużysz umowę. Mogą też stać się Twoją własnością – wpłacając z góry ustaloną sumę lub kontynuując najem do momentu, aż wykupisz je za symboliczną kwotę.
W razie potrzeby doświadczona obsługa chętnie służy pomocą. Odpowiemy na wszystkie pytania oraz doradzimy, co wybrać.
Zapraszamy do zapoznania się z pełną ofertą monitorów, a także zachęcamy do sprawdzenia sprzętów nagłośnieniowych i studyjnych.