Niezwykle ważnym elementem zarówno w Twoim domowym studio, jak i na scenie są głośniki, nazywane monitorami odsłuchowymi. Dzięki nim można lepiej kontrolować brzmienie, by występ był harmonijny i abyś w pełni panował nad dźwiękiem w czasie gry. Sytuacja wygląda podobnie przy tworzeniu muzyki w studiu. Dzięki odpowiedniemu odsłuchowi można odpowiednio zmiksować i wyprodukować utwór. Na czym dokładnie to polega i dlaczego warto z tego korzystać? W tym wpisie wyjaśniamy, co słychać w odsłuchu oraz jak najlepiej go przygotować!
Czym jest odsłuch?
Odsłuch to potoczna nazwa monitorów odsłuchowych, czyli specjalnych kolumn głośnikowych wykorzystywanych na scenie podczas koncertów, a także w studiu. Najczęściej składają się z woofera (głośnik niskotonowy) i tweetera (głośnik wysokotonowy). Sprzęt przetwarza energię elektryczną w akustyczną, czyli ciśnienie akustyczne. W zależności od wielkości głośnika niskotonowego, zmienia się zakres przenoszenia i głośność.
Monitory odsłuchowe dzieli się na:
- aktywne, z wbudowanym wzmacniaczem (droższe, ale zdecydowanie bardziej praktyczne i przez to popularniejsze),
- pasywne, do których konieczny jest dodatkowy wzmacniacz.
Jeśli zaś chodzi o zastosowanie, wyróżnia się modele:
- bliskiego pola – do bezpośredniego odsłuchu, znajdujące się w bliskiej odległości, najlepiej na poziomie głowy;
- średniego pola – umieszcza się je w większej odległości, przez co są odpowiednie do większych pomieszczeń;
- dalekiego pola – wykorzystywane w dużych, specjalistycznych studiach nagraniowych.
Chcesz dowiedzieć się czegoś więcej o tym sprzęcie? Zapoznaj się z naszym artykułem: „Aktywne głośniki do domu i do studia”.
Co słychać w odsłuchu?
Odsłuch pozwala usłyszeć możliwie najbardziej „autentyczny” dźwięk. Dzięki temu zespół może lepiej zgrać się ze sobą, a producentom w studiu łatwiej jest zmiksować i zremasterować utwór. W ten sposób dostosowuje się brzmienie do potrzeb odbiorców – zyskuje się pewność, że słuchacze (czy to na żywo, czy w każdym innym miejscu) usłyszą muzykę w odpowiedniej formie.
Monitory sceniczne
Podczas występów monitory ustawia się w kierunku zespołu, ponieważ ich zadaniem jest wspieranie muzyków. Dzięki nim mogą lepiej słyszeć wokal oraz brzmienie wszystkich instrumentów, przez co mogą się idealnie zgrać harmonicznie i rytmicznie. Hałas i pogłos utrudniają dostosowanie się do reszty zespołu. Trudno bowiem muzykować, kiedy nie słyszy się, jak właściwie się gra/śpiewa. Podsumowując: Nagłośnienie jest dla widowni, a odsłuch – dla zespołu.
Monitory sceniczne zwykle mają neutralny, nienarzucający się design oraz są dość niskie, tak by nie zasłaniały muzyków. Często wykorzystywane są też przejrzyste kolumny w obudowach z plexiglasu.
Wyróżnia się 3 podstawowe rodzaje odsłuchów:
- podłogowy (indywidualny, dla jednego muzyka);
- sidefill (monitory ustawiane po obu stronach sceny, które pokrywają największy wycinek dźwiękiem)
- drumfill (monitor dedykowany dla perkusisty, m.in. dostosowany do przenoszenia niskich częstotliwości).
Monitory studyjne
Monitory studyjne pełnią podobną rolę – dzięki nim można lepiej usłyszeć muzykę. Umożliwiają wierną reprodukcję materiału dźwiękowego, ponieważ zapewniają równomierną charakterystykę częstotliwościową.
Oznacza to, że monitory mają za zadanie pomóc zmiksować i zmasterować produkowany utwór. Specjalistyczny sprzęt pozwala wychwycić wszystkie niuanse, tak by w postprodukcji dało się idealnie dopracować nagrany wokal i brzmienie instrumentów. W ten sposób producent zyskuje pewność, że będzie on dobrze brzmiał na różnych odtwarzaczach.
Z odsłuchu studyjnego korzysta się nie tylko w studiach nagraniowych, ale też telewizyjnych i radiowych. Są używane również w studiach postprodukcji filmowej.
Jak przygotować prawidłowy odsłuch?
Kluczowym zagadnieniem jest dobór odpowiednich monitorów odsłuchowych. Przede wszystkim muszą być prawidłowo dostosowane do środowiska, czyli miejsca, w którym będzie się z nich korzystać. Modele sceniczne są inne od studyjnych, ponieważ ich zadanie jest nieco inne. Pewne kryteria wyboru są jednak uniwersalne.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze odsłuchu? Znaczenie mają m.in.:
- wymiary – lepiej zdecydować się na mniejsze modele. Nie zajmują zbyt dużo miejsca (co jest ważne i na scenie, i w studiu), a do tego mają lepsze brzmienie. Większe monitory są po prostu głośniejsze (co może mieć znaczenie podczas koncertów), ale nie jest to najważniejsza cecha. Większe modele są szczególnie niewskazane w studiu, ponieważ dźwięk bezpośredni będzie mieszał się z odbitym, przez co będzie mniej autentyczny. Będą funkcjonalne jedynie w dużych, odpowiednio dostosowanych (m.in. wyciszonych) pomieszczeniach;
- cena – dobre jakościowo monitory nie muszą kosztować fortuny, ale nie warto decydować się na podejrzanie tani sprzęt. Najrozsądniej wybrać „budżetową” wersję z oferty znanej marki;
- jakość wykonania – ponownie, lepiej zaufać renomowanemu producentowi. Taki sprzęt jest bardziej odporny na częstą eksploatację i zapewnia czysty, autentyczny dźwięk bez niepotrzebnych przekłamań czy ubarwień. Do tego będzie nieawaryjny i dobrze zniesie częsty transport (co jest ważne w przypadku monitorów scenicznych).
Jak działa odsłuch indywidualny (osobisty/douszny)?
Podczas pracy z monitorami, szczególnie na scenie, pojawiają się pewne problemy. Nawet jeśli posiada się sprzęt wysokiej jakości, pewne zjawiska i prawa fizyki są po prostu nie do obejścia. Najbardziej kłopotliwe są:
- sprzężenia akustyczne – ponieważ sprzęt pracuje blisko mikrofonów, dochodzi do nieprzyjemnych zakłóceń;
- przesłuchy na froncie – jeśli głośność monitorów jest wysoka, odsłuch jest słyszalny także przez publiczność, co z kolei bardzo utrudnia realizatorom dźwięku stworzenie klarownego miksu;
- niezgodność fazowa z sygnałem z systemu frontowego.
Coraz popularniejszym rozwiązaniem stają się przez to systemy odsłuchu indywidualnego, czyli systemy bezprzewodowe, w których wykorzystuje się słuchawki. Pozwalają skutecznie poradzić sobie z ograniczeniami podłogowych odsłuchów i mają wiele dodatkowych zalet. Zapewniają m.in.:
- optymalny poziom głośności dla wszystkich muzyków i wokalistów,
- ochronę słuchu,
- możliwość wzmocnienia sygnału bez zjawiska pojawienia się sprzężenia zwrotnego,
- ograniczenie obciążenia wokalu,
- ułatwienie miksu dla publiczności poprzez neutralizację zbyt głośnych dźwięków docierających ze sceny,
- bezproblemowy transport (systemy są zdecydowanie mniejsze niż kolumny, których trzeba ustawić dość dużo w przypadku dużej sceny).
Jak tanio zdobyć sprzęt do odsłuchu?
Kompletowanie sprzętu nagłośnieniowego na koncert czy do studia to trudne zadanie, a w dodatku dość duży wydatek. Nie masz potrzebnych środków i szukasz czegoś tymczasowo albo interesuje Cię alternatywny sposób finansowania? A może chcesz przetestować sprzęt jakieś firmy, zanim zdecydujesz się na zakup? Mamy dla Ciebie idealne rozwiązanie – proste, szybkie, tanie i bez zobowiązań.
Vibe.pl jest serwisem internetowym, który działa jak wypożyczalnia online. W naszej bogatej, zróżnicowanej ofercie produktów dostępne są także instrumenty i sprzęty muzyczne. Posiadamy rozmaite monitory, idealne do wykorzystania na scenie czy w studiu. Możesz wynająć wszystko, czego potrzebujesz, płacąc jedynie niewysoki miesięczny abonament.
Interesuje Cię jakiś model? Wypełnij krótki formularz i dopełnij pozostałe formalności – bez wychodzenia z domu. Sprzęt zostanie przygotowany do odbioru w wybranym punkcie albo wysłany kurierem pod wskazany adres.
Kiedy minie już minimalny okres najmu, masz kilka opcji. Jeśli sprzęt z jakiegoś względu Ci się nie spodoba, możesz wymienić go na inny albo po prostu go oddać. W sytuacji, gdy monitory spełnią wszystkie Twoje oczekiwania, wystarczy, że przedłużysz umowę. Mogą też stać się Twoją własnością – wpłacając z góry ustaloną sumę lub kontynuując najem do momentu, aż wykupisz je za symboliczną kwotę.
W razie potrzeby doświadczona obsługa chętnie służy pomocą. Odpowiemy na wszystkie pytania oraz doradzimy, co wybrać.
Zapraszamy do zapoznania się z pełną ofertą monitorów, a także zachęcamy do sprawdzenia sprzętów nagłośnieniowych i studyjnych.

Gitary basowe
Gitary akustyczne
Gitary elektro-akustyczne
Gitary elektro-klasyczne
Gitary klasyczne
Ukulele
Mandoliny
Banjo
Efekty gitarowe
Fortepiany
Pianina cyfrowe
Pianina akustyczne
Keyboardy
Syntezatory dźwięku
Stacje robocze
Klawiatury sterujące
Samplery i kontrolery
Akordeony
Organy
Moduły brzmieniowe
Saksofony
Trąbki
Flety
Eufonium
Sakshorn
Klarnety
Puzony
Tuby
Waltornie
Rogi
Mikrofony
Interfejsy audio
Preampy
Korektory i procesory
Rejestratory dźwięku
Monitory studyjne
Konsolety i miksery
Automaty perkusyjne
Wzmacniacze gitarowe
Wzmacniacze basowe
Kolumny basowe
Wzmacniacze do inst. klawiszowych
Wzmacniacze akustyczne
Nagłośnienie sceniczne
Skrzypce
Altówki
Wiolonczele
Reflektory
Głowy ruchome
Zestawy oświetleniowe
Zestawy perkusyjne
Werble
Aparaty Cyfrowe
Aparaty Cyfrowe Lustrzanki
Aparaty Cyfrowe Kompaktowe
Aparaty Analogowe
Aparaty Analogowe Kompaktowe
Obiektywy
Obiektywy Szerokokątne
Obiektywy Tele
Fotobudki
Pozostałe Foto
Komputery gamingowe
Laptopy gamingowe
Konsole
Projektory
Laptopy profesjonalne
Komputerowe stacje robocze
Smartfony i zegarki
Aparaty Cyfrowe Średnioformatowe